Espoon kirkkojen kellot soivat ihmisoikeuksien puolesta

Ekumeeniseen vastuuviikkoon liittyen kaikissa Espoon kirkoissa soitetaan ihmisoikeuskelloja torstaina 24.10. klo 17. Kellojen soittamisella Espoon seurakunnat ottavat osaa Vastuuviikon tempaukseen, jolla annetaan ääni ihmisoikeuksille.

Tapiolan kirkon kellot.

Espoon kirkkojen kellot soivat ihmisoikeuksien puolesta 24.10. klo 17. Tapiolan kirkon kellot kuvasi Reija Hirvonen.

Espoonlahden kirkossa vastuuviikko ja 24.10. vietettävä YK:n päivä huomioidaan myös klo 8.50 alkavassa aamurukoushetkessä. Tapiolan kirkossa vietetään Ekumeenisen vastuuviikon rukoushetkeä 24.10. klo 17.  Sen toteuttaa seurakuntalaisista koostuva Kansainvälisen vastuun ryhmä.

Ekumeeninen vastuuviikko on Suomen kaikkien kirkkojen ja monien kristillisten järjestöjen yhteinen ihmisoikeuskampanja, jossa kirkot toimivat oikeudenmukaisemman maailman puolesta.  Vastuuviikkoa vietetään 20.–27.10.

Vuodesta 1979 alkaen vuosittain toteutetun Vastuuviikon tarkoitus on saada ihmiset pohtimaan, kyselemään ja arvioimaan omaa elämäntapaansa suhteessa maailman tilaan.

Kampanjan viestin mukaan: “Jokaisella on oikeus -- edistää ja pyrkiä ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojelemiseen ja toimeenpanoon kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.”

Ihmisoikeuspuolustaja on henkilö, joka puolustaa ihmisoikeuksia rauhanomaisesti. Vastuuviikolla vietetään myös 24.10. YK:n päivää ja Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivää, eli toista rukouspäivää.

Vastuuviikon järjestää ja sitä koordinoi Suomen ekumeeninen neuvosta (SEN).

Ekumeenisella vastuuviikolla on oma Youtube-kanava, jossa on tarinoita ihmisoikeuspuolustajista ja videokalenteri YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa. Videokalenterissa käydään ihmisoikeuksien julistuksen kaikki 30 artiklaa läpi. Videokalenteri on julkaistu kokonaisuudessaan Vastuuviikon viimeisenä päivänä 27.10.2019.

Vastuuviikko Youtubessa:Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja Vastuuviikosta:Linkki avautuu uudessa välilehdessä