Matti Finskas sai Pro ecclesia -mitalin

Olarin seurakunnan pitkäaikainen luottamushenkilö Matti Finskas palkittiin Pro ecclesia -mitalilla seurakuntien hyväksi tehdystä työstä. Piispa Kaisamari Hintikka luovutti mitalin 18. joulukuuta Espoon valtuustotalolla.

Matti Finskakselle luovutettiin Pro ecclesia -mitali, kuvassa Finskas, hallintojohtaja Hämäläinen ja piispa...

Matti Finskakselle luovutettiin Pro ecclesia -mitali.

Finskas on palkinnosta hämmentyneen yllättynyt.

- Saamani mitali muistuttaa minua kaikista niistä yhteyksistä, joissa olen toiminut. Mitali kuuluu myös kaikille niille ystäville ja kanssatoimijoille, jotka ovat mahdollistaneet minulle tämän kunnianosoituksen, Matti Finskas sanoo.

Kunnianosoituksen perusteluissa todetaan, että lukuisissa luottamustoimissaan Matti Finskas on osoittanut aktiivisuutta, syvällistä perehtyneisyyttä ja rakentavaa kehittämisnäkemystä kirkkomme ja seurakuntiemme parhaaksi yli kahden vuosikymmenen ajan.

Matti Finskas on toiminut muun muassa Espoon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuustossa ja Olarin seurakunnan seurakuntaneuvostossa vuodesta 1995 aina vuoteen 2018. Valtuuston puheenjohtajan nuijaa Finskas käytti 2011–2014. Tällä hetkellä hän toimii seurakuntayhtymän arvioinnin johtokunnan puheenjohtajana.

Paikallisen vaikuttamisen lisäksi Matti Finskas on toiminut aktiivisesti myös hiippakuntatason luottamustehtävissä Espoon hiippakunnan hiippakuntavaltuuston jäsenenä 2008–2016.

Neljännesvuosisata seurakuntien hallinnossa

Matti Finskas lähti mukaan seurakuntien hallintoon, kun pyydettiin.

- Vanha ystäväni Aarre Holm tuli 1990-luvun alkupuolella listan kanssa puheilleni ilmoittaen olevani tervetullut Olarin seurakunnan vaaliin ehdokkaaksi. Heti tärppäsi ja aloitin seurakuntaneuvostossa ja yhteisessä kirkkovaltuustossa yhdeksänkymmentäluvun puolessa välissä.

Hallinnossa on vierähtänyt neljännesvuosisata. Finskas kuvaa työtä pitkäjänteiseksi: Monet aloitteet ja suunnitelmat ovat tarvinneet useamman vuoden työn. Rankkojakin ratkaisuja on vuosien varrella jouduttu tekemään, kun kirkosta eroaminen jossain vaiheessa kiihtyi ja toimintaan käytettävät resurssit vähentyivät.

- Tänä päivänä katson, että oman aikani hallintojohtajat ovat osanneet pitää operatiivisen koneiston viritettynä hankalissakin tilanteissa. Markku Porvari oli taitaja alallaan ja sai jatkajastaan Risto Hämäläisestä osaavan johtajan. Espoolaiset voivat olla kummankin panoksesta tyytyväisiä, Matti Finskas sanoo.

Yhteisten asioiden lisäksi oman kotiseurakunnan Olarin asiat ovat olleet Matti Finskakselle läheisiä. Seurakuntatyön sovittaminen lähes 30 000 jäsenen yhteisöön on hänestä ollut sekä haastavaa että kiinnostavaa. Yksi Olarin seurakunnan valtakunnallisestikin uraa uurtavista päätöksistä on ollut Hiljaisuuden kappelin perustaminen Ison Omenan kauppakeskukseen.

Matti Finskas on toiminut Olarin seurakunnassa myös vapaehtoistyössä aktiivisena messuavustajana ja Hiljaisuuden kappelin päivystäjänä. Vuonna 2015 hänelle myönnettiin seurakuntatyön kultainen ansiomerkki.

2019-12-19 07:44:00.0