Rakenna joulupuu -keräys tuo joulun iloa vähävaraisille

Pääkaupunkiseudun seurakuntien Rakenna joulupuu -keräyksen kautta arvion mukaan noin 2350 ihmistä antoi lahjan. Iso osa lahjoituksista oli erilaisia lahjakortteja. Kiitos kaikille lahjoittajille!

Lähikuva naisen kädestä ja rakenna joulupuu -kortista. Taustalla kauniisti valaistu kuusi.

Rakenna joulupuu -keräyksen kautta arvion mukaan noin 2350 ihmistä antoi lahjan. Kuva: Marianna Siitonen

Jaetut elämyslahjat ja ruokalahjakortit ilahduttavat usein koko perhettä.

Iso osa avunsaajista on vähävaraisten perheiden lapsia, nuoria, pienituloisia yksinhuoltajia ja perheitä. Keräyksellä autetaan myös vanhuksia, työttömiä ja yksinäisiä.

-Rakenna Joulupuu-keräys on mahdollistanut monille joulun ja tuo iloa sekä lahjan antajalle että saajalle, vaikka he ovatkin tuntemattomia toisilleen. On ollut ilo huomata, että lähimmäisestä välittäminen ei ole kadonnut, diakoni Minna Maijanen Espoonlahden seurakunnasta kertoo.

Valtaosa saaduista lahjoituksista on ollut erilaisia lahjakortteja. Keräyksen kautta on jaettu muun muassa tavaralahjoja, ruokalahjakortteja ja elämyslahjoja. Ennen joulua diakoniatyöntekijät jakavat lahjakortit ja lahjat apua tarvitseville.

Yhteisiä elämyksiä ja aikaa perheille

Vantaan seurakunnissa elämyslahjoja kertyi 136. Ruokalahjakortteja tuli 167 kappaletta, niiden yhteisarvo on 10 665 euroa. Kukkamuistamisia on jaettu 72 vanhukselle. Lisäksi Rekolan ja Hämeenkylän seurakunnissa toteutettiin yhteensä 66 lasten konkreettista lahjatoivetta. Yhteensä lahjoja ja lahjakortteja kertyi 375 kappaletta.

-Elämyslahjat tarjoavat vähävaraisille perheille mahdollisuuden viettää aikaa yhdessä jossain sellaisessa paikassa, jonne ei omin rahoin olisi mahdollista päästä. Lahjoittajat olivat ostaneet lahjakortteja elokuviin, Linnanmäelle, HopLop-sisäseikkailupuistoon, kylpylään ja uimahalliin, Vantaankosken seurakunnan diakoniapappi Tiina László kertoo.

Helsingin seurakunnissa lahjoja ja lahjakortteja kertyi alustavan arvion mukaan noin 1500. Espoossa ja Kauniaisissa niiden yhteismäärä oli 468.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa Rakenna joulupuu -keräyksellä autetaan 107 vähävaraisten perheiden lasta. Lahjakorttien ja tavaralahjojen määrät jakautuivat tasan.

-Lasten toiveissa oli leluja ja vaatteita. Jotkut vaatimattomimmat toiveet koskettivat. Monille vähäkin riittää tuomaan jouluilon, diakoni Anni Vanhanen sanoo.

Diakonialahjojen jakamista Anni Vanhanen pitää vuoden koskettavimpana työtehtävänä.

-Diakonian vastaanotoilla on hienoa, kun Rakenna joulupuu -keräyksen kautta voi tarjota ihmisille helpotusta joulun viettoon. Vapaaehtoisten ostamat lahjat ovat usein ainoat, joita vähävaraisten perheiden lapset saavat.

Rakenna joulupuu -keräys käynnistyi pääkaupunkiseudun seurakunnissa ensimmäisenä adventtina 1. joulukuuta. Keräys on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan ev. lut. seurakuntien joulukampanja.

Eija Harju

2019-12-20 12:19:00.0