Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa jouluaaton kolehdit Ylivieskan kirkon rakentamiseen

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto on päättänyt, että jouluaaton hartauksien kolehdit kerätään Ylivieskan kirkon rakentamiseen. Kirkko paloi pääsiäisenä 2016 ja uuden kirkon rakentaminen on seurakunnalle taloudellisesti iso ponnistus.

Espoon_tuomiokirkko_750_2_THUMB.jpg

Espoon tuomiokirkon alttari. Kuva Mirja Aukee.

Tuomiorovasti Antti Kujanpää kertoo, että tuomiokirkkoseurakunnassa järjestetään jouluaattona 20 tilaisuutta, joista 16:ssa kerätään kolehti Ylivieskan kirkon jälleenrakentamiseen. Tavoitteena on saada ylivieskalaisille 7000–8000 euron avustus.

- Seurakunnat eivät voi antaa toisilleen talousarvioavustuksia, mutta seurakuntalaiset voivat kerätä kolehteja, Antti Kujanpää sanoo.

Yleensä aattona on kerätty lähetysjärjestöille tai ystävyysseurakunnille, mutta nyt päätettiin auttaa ylivieskalaisia uuden kirkon rakentamisessa. Seurakuntaneuvosto teki päätöksen asiasta jo syyskuussa.

Ylivieskan seurakunnan kirkkoherra Eija Nivala kuvaa seurakunnan vaihetta historialliseksi.

- Menetimme rakkaan kotikirkkomme pääsiäisenä 2016. Heti palon jälkeen seurakunta päätti yhdessä: Me rakennamme uuden kirkon, Eija Nivala sanoo.

Nivalan mukaan raskaan surun keskellä jaksettiin uskoa ja pian löydettiin uudet mahdollisuudet ja toivon näköalat. Kolmivuotinen suunnitteluprosessi, taloudellisen tuen kanavoimiseksi toiminut Kirkkotalkoot ja rakentamisen käynnistyminen ovat Nivalan mukaan tuoneet seurakuntaan myös positiivista yhdessä tekemisen virettä.

Rakentaminen on edennyt suunnitellusti, mutta hanke on taloudellisesti haastava.

- Joulukuun alussa muurattiin peruskivi. Elämme toivossa, että voisimme viettää uuden kirkon vihkiäisiä pääsiäisenä 2021, jolloin palosta tulee kuluneeksi viisi vuotta. Olemme kiitollisia rukouksistanne ja tuestanne, Eija Nivala sanoo.

Fri Dec 20 14:45:00 EET 2019