Katastrofiapua Tansaniaan tulvien uhreille

Yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 20 000 euroa katastofiapua Tansaniaan, jossa rankkasateet ja tulvat ovat ajaneet 10 000 ihmistä kodeistaan. Apu toimitetaan perille Suomen Lähetysseuran kautta.

Tulva-alueella käytetään asukkaiden kalastusveneitä pelastustöissä.

Tulva-alueella käytetään asukkaiden kalastusveneitä pelastustöissä. Kuva: Tanganyika Christian Refugee Serviceltä (TCRS)

Eteläisessä Tansaniassa Kilwan alueella tammikuun lopulla alkaneet rankkasateet ovat aiheuttaneet pahoja tulvia, jotka ovat pakottaneet lähes 10 000 ihmistä lähtemään kodeistaan. Espoon seurakuntien tuki menee ruoka-apuun ja psykososiaaliseen tukeen Suomen Lähetysseuran paikallisen kumppanin TCRS:n (Tanganyika Christian Refugee Service) kautta. TCRS on jo jakanut alueella hätäapua yhteistyössä Punaisen Ristin kanssa. Avustuksella on myös tarkoitus kohentaa alueen katastrofivalmiutta ja kasvattaa osaamista tulevien katastrofien varalta.

Espoon seurakunnat ovat varanneet 80 000 euroa katastrofiapuun tälle vuodelle. Nyt myönnetty 20 000 euron tuki on ensimmäinen tukipäätös tänä vuonna. Espoon seurakuntien avustuksella katetaan lähes puolet Lähetysseuran katastrofirahastosta myönnetystä 50 000 euron tuesta. Avun piirissä on noin 2700 ihmistä.

Vuonna 2019 Lähetysseura myönsi yli 200 000 euroa katastrofiapua ja tuki kumppaneitaan 12 eri katastrofissa yhteensä 236 900 eurolla. Apua sai lähes 18 000 ihmistä. Katastrofeissa toistuivat ilmastonmuutokseen ja sääolosuhteiden vaikutukset mm. kaksi myrskyä, neljä kuivuutta ja kaksi tulvaa. Konfliktit ja niistä seuranneet ruokaturvan heikkeneminen ja pakolaisuus olivat osana neljässä katastrofissa. Ihmiselle on jaettu sekä ruokaa että siemeniä istuttamista varten tulevaa satoa ajatellen. Vaatteita, lääkkeitä, koulutarvikkeita ja muita taloustavaroita on jaettu esim. tulvassa kotinsa menettäneille.

Mon Feb 24 15:13:00 EET 2020