Kastepäivässä perhejuhlaa vietetään vaivattomasti yhdessä

Espoon seurakunnissa järjestetään tänä vuonna neljä erityistä kastepäivää. Ensimmäinen on tarjolla Tapiolan kirkossa lauantaina maaliskuun 28. päivä. Tällöin kaikki on valmista kastemekoista kakkukahveihin perheelle ja vieraille.

Kastekattaus_750_lukkari.jpg

Tapiolan kirkon kastepäivässä tarjoilut ovat valmiina. Kuva Terhi Kuoppala.

– Jokainen kaste on ollut kaunis ja ihana tilaisuus, kertoo Tapiolan seurakunnan pastori Anu Ristimäki, joka on toinen ensimmäisen kastepäivän papeista.

Neljästä kasteajasta on puolet jo varattu, mutta mukaan ehtii vielä. Kastettavaksi päivään voi tulla lapsi tai aikuinen. Samasta perheestä voidaan kastaa useampi jäsen samaan aikaan. Kastepäivä on maksuton ja avoin kaikille espoolaisille.

–Edellisestä kastetilaisuudesta jäi kaunis muisto, kun lapsen sukulaiset esittivät itsetehdyn laulun sukupolvien siunauksesta elämän polulla. Se kosketti minua ja varmasti kaikkia läsnäolleita ihmisiä. Kaste kuuluu kirkon perinteeseen, Jeesus itse kehotti kastamaan ja näin sukupolvet toisensa jälkeen ovat tehneet, Anu Ristimäki sanoo.

–Kasteessa kiitetään ja iloitaan uudesta elämästä ja rukoillaan siunausta lapselle ja hänen perheelleen. Toivon, että kaste synnyttää luottamusta siihen, että ollaan suuremman suojassa lapsen kasvaessa.

Seurakunta tarjoaa juhlatarjoilun ja juhlaan koristellun tilan sekä lainaa tarvittaessa kastemekon. Juhlaan voi kutsua mukaan 20 läheistä. Itse kastetilaisuus kestää kirkkosalissa puolisen tuntia. Sen jälkeen juhlaväelle on varattu kahvittelutila noin tunniksi. Kaste toimitetaan kirkkosalissa ja kastekahvit pylvässalissa.

–Kasteen jälkeen yhteys seurakuntaan voi tulla tutummaksi. Muskarit ja seurakuntien järjestämä muu varhaiskasvatus on loistava tapa tutustua seurakuntaan ja alueella asuviin ihmisiin, Ristimäki sanoo.

Mukaan voi ilmoittautua viimeistään 13.3. soittamalla Espoon seurakuntien palvelukeskuksen, p. 09 8050 2601, jonka jälkeen pappi ja koordinaattori ottavat yhteyttä. Pappeina Tapiolan päivässä ovat Anu Ristimäki sekä Ossi Tervonen. Muihin kastepäiviin ilmoittaudutaan myös palvelukeskuksen kautta.

Vuoden 2020 Kastepäivät Espoossa

Lauantaina 28.3. Tapiolan kirkossa, Kirkkopolku 6. Varattavissa olevat ajat: klo 13 ja 17.

Lauantaina 9.5. Olarin kirkossa, Olarinluoma 4.

Sunnuntaina 4.10. Espoonlahden kirkossa, Kipparinkatu 8. Alkaen klo 13.

Sunnuntaina 13.12. Karakappelissa, Karakalliontie 12.

Sunnuntaina 13.12. Villa Hvittorpissa, Hvittorpintie 243, Kirkkonummi.

Kastepäivät 2020.

Wed Mar 04 13:15:00 EET 2020