Espoon seurakunnilta käytännön apua ja keskusteluapua poikkeustilanteessa

Papin puhelimeen vastataan joka päivä klo 9-21. Espoon seurakunnat avaavat myös chat-palvelun lähiaikoina. Jumalanpalvelukset siirtyvät verkkoon.

Nuori nainen juo kahvia ja selaa puhelinta läppärin äärellä.

Hallituksen päätös ottaa valmiuslaki käyttöön 18.3. alkaen on mullistanut monen arjen. Mielessä pyörii kysymyksiä, joihin kaikkiin ei ole vielä vastauksia. Miten hoitaa samalla kertaa oma työ ja koululaisten kotiopetus? Miten omaan arkeen saa turvallisuuden tunnun, kun moni tuttu ja turvallinen toiminta ja ryhmä on tauolla? Miten kestää yksinäisyyden tunteet?

Espoon seurakunnat kulkevat tässäkin tilanteessa kaupunkilaisten rinnalla. Keskusteluapua on saatavissa päivittäin sekä kasvokkain että sähköisten välineiden kautta. Kenenkään ei tarvitse kohdata yhteistä haastetta yksin.

Papin puhelimet ja diakoniavastaanotot avoinna normaalisti, chat-palvelu tulossa

Jokaisessa Espoon seurakunnassa palvelee Papin puhelin joka päivä klo 9–21. Puhelimen kautta tavoitat oman seurakuntasi papin, jonka kanssa voit keskustella kaikesta mieltä askarruttavasta ja painavasta.

• Espoon tuomiokirkkoseurakunta – 09 8050 3501
  • Espoonlahden seurakunta – 050 432 8496
  • Leppävaaran seurakunta – 09 8050 5562
  • Olarin seurakunta – 040 547 1857
  • Tapiolan seurakunta – 09 8050 4900

Diakonian palveluajat
23.3. alkaen palvelemme puhelimitse. Soita ja sovi keskustelu- tai tapaamisaika.

• ma klo 10–12 Leppävaara
  • ma klo 13–14 Espoonlahden kirkko
  • ti klo 10–11 Matinkappeli
  • to klo 9–10 Soukan kappeli
  • to klo 10–12 Esbo svenska

Muina aikoina voit ottaa puhelimitse yhteyttä diakoniatyöntekijöihin.

Avaamme myös chat-palvelun lähiaikoina.

Ryhmätoiminta tauolla 30.4. asti, jumalanpalvelukset siirtyvät verkkoon

Valtioneuvoston linjausten mukaisesti seurakuntien ryhmätoiminta on tauolla. Myös muut kevään yleisötilaisuudet on peruttu tai siirretty myöhemmäksi. Osa toiminnasta siirretään verkkoon.

Jumalanpalvelukset vietetään normaalisti pyhäpäivinä, mutta ilman paikan päällä olevaa seurakuntaa. Voit osallistua oman seurakuntasi jumalanpalvelukseen verkkostriimausten kautta. Striimausten tiedot kerrotaan kootusti seurakuntien verkkosivuilla.

Kasteet, häät ja hautajaiset vietetään pienellä joukolla

Kasteet, häät, hautajaiset toimitetaan myös poikkeustilanteen aikana. Toimitusten varaaminen onnistuu puhelimitse tai sähköpostitse: varauspalvelut.espoo@evl.fi, 09 8050 2601 (arkisin klo 9–15). Perhejuhlien vietossa noudatamme piispojen antamaa ohjetta, joten tilaisuuksiin voi osallistua enintään 10 ihmistä. Halutessaan seurakuntalainen voi myös siirtää toimitusta myöhäisempään ajankohtaan.

Myös hautaansiunaamiseen voi osallistua vain 10 lähintä omaista. Peruste rajoitukselle on vakava tartuntatautitilanne ja pyrkimys hillitä koronaviruksen leviämistä. Virus on vaarallinen erityisesti vanhuksille ja riskiryhmiin kuuluville. Jos 10 hengen osallistujamäärästä on tarve poiketa muutaman henkilön osalta, asiasta keskustellaan seurakunnan kirkkoherran kanssa.

Elintarvikejakelu jatkuu Espoonlahden kirkolla maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9.

Uudessa tilanteessa Espoon seurakunnat etsivät jatkuvasti keinoja auttaa ihmisiä arjessa. Kerromme uusista toiminnoista heti, kun yksityiskohdat selviävät.

2020-03-18 11:24:00.0