Espoon seurakunnissa rippileireille päästään juhannuksen jälkeen

Koronapandemiasta huolimatta espoolaiset nuoret pääsevät rippileireille kesällä 2020. Alkukesän rippikoulut joudutaan siirtämään, mutta loppukesän leirit järjestetään tällä tietoa sovitusti. Nuorille tarjotaan myös mahdollisuus käydä ripari päivärippikouluna.

750lukkari.jpg

Hallitus linjasi koronaviruspandemian aiheuttamien rajoitusten purkua 4.5. ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ohjeistivat 5.5. seurakuntia kokoontumisrajoitusten vaiheittaisesta purkamisesta. Tämän pohjalta Espoon seurakunnissa on päätetty Espoon rippikoulujen suhteen seuraavasti.

Alkukesän leirit perutaan ja nuoret ilmoittautuvat uusille leireille

Alkukesän rippileirit perutaan juhannukseen saakka. Koska leirijakson rooli rippikoulussa on erittäin keskeinen, kaikille rippikoululaisille halutaan tarjota mahdollisuus leirijaksoon. Elokuun alkuun lisätään uusia leirejä ja olemassa oleviin ryhmiin lisätään paikkoja. Kesäkuulta peruuntuneiden leirien nuorille avataan uudelleen ilmoittautuminen, jossa he pääsevät valitsemaan näistä vaihtoehdoista.

Uudelleen ilmoittautumisesta ja uusista leiriajankohdista on lähtenyt tieto koteihin jo tällä viikolla suoraan seurakunnista. Rippikouluihin ilmoittaudutaan toukokuun viikolla 20 ja rippikoululainen saa tiedon uudesta ryhmästään 25.5.

Myös kaikki muut Espoon tämän vuoden rippikoululaiset ja heidän perheensä saavat lähipäivinä tietoa omasta rippikouluryhmästä, sen ohjaajista sekä mahdollisista muutoksista.

Päivärippikouluihin otetaan lisää nuoria ja konfirmaatiopäivät muuttuvat

Alkukesän päivärippikoulut, joissa ei ole leiriolosuhteita, toteutetaan suunnitellusti kokoontumisohjeita noudattaen ja myös niihin otetaan lisää nuoria.

Konfirmaatiot aikataulutetaan uudelleen. Koska vielä ei ole selvyyttä, mitä kokoontumisrajaa konfirmaatioihin sovelletaan, tiedotetaan niistä erikseen. Rippikoulun käynyt nuori voi osallistua tarvittaessa myös jonkin toisen ryhmän konfirmaatioon.

Rippikouluissa on edelleen tärkeää kaikkien turvallisuus. Noudatamme Aluehallintoviraston ja Kirkkohallituksen turvallisuusohjeita.

– Joudumme toimimaan uudessa ja haastavassa tilanteessa, joka koettelee myös rippikoululaisten läheisiä, kun kesän suunnitelmat ja aikataulut muuttuvat, toteaa Espoon seurakuntien kasvatuksen asiantuntija Johanna Hirsto.

– Yhteistyössä selviämme varmasti tässä kärsivällisyyttä ja joustoa vaativassa tilanteessa. Tahdon toivottaa kaikille rippikoululaisille ja heidän läheisilleen kaikesta huolimatta antoisaa ja turvallista rippikoulukesää!

Lisätietoja:
Kasvatuksen asiantuntija Johanna Hirsto