Espoolainen harvinaisuus: kirkkoklovnit viihdyttävät

Espoossa vaikuttavat ehkä Suomen ainoat kirkkoklovnit, Töttis ja Söttis. Nyt korona-aikana klovnien seikkailuja voi seurata Youtubessa kanavalla Kirkon Selko.

kuvassa kirkkoklovnit

– Kirkkoklovneriassa on tarkoitus tuoda ilon ja naurun kautta esiin se, että Jumalakin nauraa. Joku saattaa ajatella, että klovnit häpäisevät kirkkoa, mutta tehtävämme on tuoda esille Jumalan suuruus ja ihmeellisyys. Suurimpana Jumalakin nauraa kanssamme, kertoo kirkkoklovni, Espoon seurakuntien kehitysvammaistyön diakoni Minna Kovalainen.

Korona-aika on tuonut uutta buustia klovnien työhön. – Nyt on mahdollisuus ja aikaa tehdä klovneriaa. Kirkon kanavilla on paljon hartauksia ja jumalanpalveluksia, me tarjoamme mukaan myös hassuttelua.

Minna Kovalainen tekee kirkkoklovneriaa yhdessä työkaverinsa, tai omin sanoin leikkikaverinsa, yhteisömuusikko Katja Kankaan kanssa. Ennen koronaa he ehtivät esiintyä parin vuoden aikana muun muassa espoolaisissa ammattioppilaitoksissa. Nyt live-esiintymiset ovat hankalia, joten parivaljakko videoi tempauksiaan. Videot suunnattiin aluksi tutuille kehitysvammaisille, kunnes huomattiin, että niistä innostuvat muutkin lapset ja aikuiset.

– Kirkkoklovnerian perimmäinen tarkoitus on leikkiä ja pelleillä asioilla, jotka ovat meille kirkon työntekijöille jargonia. Pelleilemme niillä niin, että se ydinasia tulee selkokielellä esiin. Teemoja ovat olleet muun muassa palmusunnuntai, mielenterveyspäivä, vappu ja tunteiden siirto.

Kovalainen näkee kirkkoklovnien työssä paljon samaa kuin sairaalaklovneissa. Molemmat tuovat ihmisille iloa ja helpotusta naurun kautta hankaliin tilanteisiin.

Muita kirkkoklovneja Kovalainen ei Suomesta tunne.  – Lähinnä klovnimessuja on järjestetty kirkoissa, mutta ne tehdään mimiikan keinoin.

Katso alta Töttiksen ja Söttiksen videoita:

Töttis ja Söttis: Tunteensiirto 23.4.

Töttis ja Söttis taideasiantuntijoina 6.5.

Töttis ja Söttis: Uudenmaan rajat auki 17.4.

Töttiksen ja söttiksen löydät myös Instagramista @tottisjasottis.

Teksti: Laura Vähäsarja

Tue May 12 10:21:40 EEST 2020