Espoon seurakuntayhtymässä vaihdettiin biokaasuautoihin

Espoon seurakuntayhtymän kiinteistöpalvelut hankkivat työkäyttöön kaksi biokaasuautoa huhtikuussa 2020 leasing-sopimuksella. Biokaasuun vaihtaminen perustuu valmisteilla olevan Espoon seurakuntien uuden ympäristöohjelman linjauksiin.

Kuvassa on harmaa biokaasuauto ulkona parkkipaikalla.

Kuva: Reija Hirvonen.

Autoilla ajavat pääasiassa kiinteistöpalveluiden huoltomiehet ja mikäli autot eivät ole ajossa, käyttävät myös muut kiinteistöpalveluiden työntekijät niitä työajoihin.

Autoihin on hankittu sähköinen ajopäiväkirja ABAX , joka kirjaa kilometrit ja reitit automaattisesti järjestelmään. Jokaisella auton käyttäjällä on oma täginsä, millä kirjaudutaan autoon mentäessä ja näin ollen aina tiedetään kuka ajaa ja minne. Tämä on helppo ratkaisu myös työntekijöille, joiden ei enää tarvitse kirjata kilometrejä ylös. Se tapahtuu nyt automaattisesti.

Edullisuus ja helppokäyttöisyys vaikuttivat autojen vaihtoon

Kaasu on auton polttoaineena bensiiniä edullisempaa. Maakaasun vertailuhinta bensiinille on 0,795 €/litra ja biokaasun 0,929 €/litra. Kaasuautosta maksetaan käyttövoimaveroa, joka on kuitenkin vain noin puolet vastaavan dieselauton veroon verrattuna.

Kaasuautoiluun ei liity ylimääräistä vaivaa tai huolta. Autot eivät hyydy talvipakkasilla sen enempää kuin muutkaan autot. Kaasuauton tankkaus tapahtuu yhtä helposti ja nopeasti kuin perinteisen bensiiniauton. Lähin kaasuasema löytyy Espoon keskuksesta Ikean vierestä.

Kaasuautojen turvallisuudesta

Maakaasuauto on yhtä turvallinen kuin bensiini- tai dieselauto. Terässäiliöt ovat turvallisesti sijoitettuna tavaratilan alle, matkustamon ulkopuolelle. Maa- ja biokaasu ovat ilmaa kevyempää ja haihtuvat nopeasti. Metaani ei myöskään ole herkästi syttyvää.

Vähemmän päästöjä autoilusta

Maakaasusta tulee vähemmän päästöjä kuin perinteisistä polttoaineista. Bensiiniin verrattuna hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat n. 25 % pienemmät, lisäksi myös typen oksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöt ovat pienemmät. Biokaasun liikennekäytöllä vähennetään merkittävästi polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä, jopa 85 prosenttia.

Lisätietoa myös Kirkon energia- ja ilmastostrategiassa, Hiilineutraali kirkkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Teksti: Mirja Aukee.

Thu May 14 18:28:00 EEST 2020