20 000 euroa korona-apua Zimbabween, Nepaliin, Etiopiaan, Palestiinaan ja Kiinaan

Espoon seurakunnat myönsivät 20 000 euroa katastrofiapua koronaviruksen hillitsemiseksi ja sen vaikutusten lievittämiseksi Zimbabwessa, Nepalissa, Etiopiassa, Palestiinassa ja Kiinassa. Apu toimitetaan perille Suomen Lähetysseuran kautta, joka aloittaa parhaillaan uusia hankkeita näissä maissa.

Kuva nepalilaisesta sairaalasta, jossa koulutetaan henkilökuntaa suojavarusteiden käyttöön.

United Mission to Nepal -järjestön sairaala sijaitsee syrjäisessä Itä-Nepalissa, ja se tarjoaa terveydenhoitoa alueen köyhille ihmisille maksukyvystä riippumatta. Henkilökuntaa koulutetaan suojavarusteiden käyttöön.Kuva: UMP

Käynnistettävillä hankkeilla tuetaan terveydenhuoltoa ja tarjotaan köyhille ja syrjityille ihmisille hygieniatarvikkeita, psykososiaalista tukea, ruoka-apua sekä luotettavaa tietoa koronaviruksesta ja hygienian tärkeydestä. Hankkeiden edunsaajia ovat heikossa asemassa olevat, syrjäisillä seuduilla asuvat, lapset, vammaiset ja terveydenhuollossa työskentelevät ammattilaiset.

– Koronavirus ja sen taloudelliset vaikutukset uhkaavat ihmisiä, jotka ovat jo valmiiksi heikossa asemassa. Esimerkiksi Zimbabwe on hauras valtio, jonka talous on romahtanut ja jonka terveydenhoitojärjestelmä ei pysty vastaamaan koronakriisiin. Tuellamme noin kolme miljoonaa zimbabwelaista saa tietoa koronasta ja 10 000 ihmistä saa terveydenhoitoa ja psykososiaalista apua, sanoo Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen avustusanomuksessa.

Etiopiassa lisätään myös koronatietoisuutta ja jaetaan hygieniatarvikkeita paikallisille terveysviranomaisille ja maaseudun köyhille ihmisille. Tuella huolletaan myös yhteisöjen vesijärjestelmiä, jotta ihmiset voivat paremmin huolehtia hygieniastaan. Työn piirissä on kaikkiaan 300 000 ihmistä.

Kiinassa Lähetysseura tukee Amity Foundationin avustustyötä, jota koordinoidaan Wuhanista käsin. Apu kohdistuu 1200 hiv-positiiviselle Hubein ja Hunanin maakunnissa, joissa koronaepidemiasta kärsittiin pahimmin. Sairaaloiden ylikuormittumisen ja yhteiskunnan poikkeustilan vuoksi hivin kanssa elävät ihmiset ovat jääneet ilman lääkitystä ja muuta tukea. Tuen avulla lähetetään lääkkeitä, tarjotaan terveystarkastuksia ja annetaan psykososiaalista apua puhelin- ja verkkoneuvonnan kautta.

Lähetysseura toimii yhteistyössä kirkkojen kansainvälisen katastrofiavun ACT-allianssin sekä Luterilaisen maailmanliiton (LML) kanssa. Koronahankkeisiin osoitetaan vuoden 2020 aikana 399 000 euroa. Tuki rahoitetaan seurakuntien ja yksityisten ihmisten lahjoituksista koostuvasta Lähetysseuran katastrofirahastosta ja ulkoministeriön kehitysyhteistyötuella.

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto päätti avustuksesta 27.5. kokouksessa. Espoon seurakunnat ovat varanneet tämän vuoden talousarvioon 80 000 euroa katastrofiapuun. Yhteinen kirkkoneuvosto on aiemmin myöntänyt siitä 20 000 euroa Tansanian rankkasateiden aiheuttaman tulvan uhrien auttamiseen. Kaikkien avustusten käytöstä raportoidaan yhteiselle kirkkoneuvostolle.

Wed May 27 21:46:00 EEST 2020