Kirkko ja kaupungin sopimus hyväksyttiin

Pääkaupunkiseudun seurakuntien yhteistä Kirkko ja kaupunki -median koskeva uusi sopimus hyväksyttiin Espoon seurakuntien yhteisessä kirkkoneuvostossa 27.5.2020. Kirkkoneuvosto käyttää yhteisen kirkkovaltuuston päätösvaltaa poikkeusolojen aikana.

Kk_kansi.jpg

Sopimusneuvottelut käynnistettiin viime syksynä Vantaan seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston irtisanottua  yhteistyösopimuksen. Neuvottelujen tavoitteena oli turvata yhteisen median jatkaminen.

Neuvottelujen tuloksena syntynyt sopimusesitys hyväksyttiin Vantaan yhteisessä kirkkovaltuustossa 28.4.2020 ja Kauniaisten suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvostossa 26.5.2020. Jos myös Helsingin seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyy sopimuksen kokouksessaan 11.6.2020, Kirkko ja kaupunki jatkaa pääkaupunkiseudun yhteisenä seurakuntamediana myös vuoden vaihteen jälkeen.

Uudessa sopimuksessa on täsmennetty taloussuunnittelun prosessia ja sovittu kustannussäästöistä. Sopimuksen mukaan lehti ilmestyy ensi vuonna 20 kertaa kolmena eri paikallisversiona. Lehti jaetaan osoitteellisena seurakuntien jäsenille kuten nykyäänkin. Mediassa kehitetään tulevina vuosina erityisesti sen digitaalista käyttöä ja saatavuutta. Seurakuntien jäsenille tarjotaan mahdollisuutta valita digilehti paperilehden sijaan.

Kirkko ja kaupunki on Espoon ja Kauniaisten, Helsingin sekä Vantaan seurakuntien yhteinen media, joka sisältää seurakuntien jäsenille kotiin jaettavan paperilehden, verkkomedian, sosiaalisen median kanavat ja Jouluradion. Paperilehden painosmäärä on 340 000 kappaletta, josta Espoossa noin 80 000 kappaletta.

Pääkaupunkiseudun seurakuntien yhteinen Kirkko ja kaupunki -media aloitti toimintansa vuonna 2017. Tätä edelsi seurakuntalehtien yhteinen verkkomedia Valomerkki sekä vuosikymmeniä kestänyt yhteinen radiotyö.

Wed May 27 22:30:56 EEST 2020