Gräsan uurnalehdon kunnostaminen alkaa

Olarin kirkon vieressä sijaitsevan Gräsan uurnalehdon perusparannustyöt alkavat maanantaina 15.6.2020.

Kesäinen kuva Gräsan uurnalehdon muistelupaikasta.

Gräsan uurnalehdon muistelupaikka. Kuva: Eija Harju

Töiden on tarkoitus valmistua 30.10.2020. Osa kasveista istutetaan keväällä 2021.

Remontin aikana omaiset voivat vierailla uurnalehdossa. Myös uurnien lasku jatkuu normaalisti Gräsassa.

- Perusparannustöiden vuoksi kulkuyhteys parkkipaikalta uurnalehtoon voi vaihtua viikoittain. Väliaikaisten kulkureittien merkkinä on opasteita ja valkoisia aitoja. Neuvoa kulkemiseen voi myös kysyä paikan päällä olevilta urakoitsijan ja hautausmaan työntekijöiltä, hankeinsinööri Mika Heimala Espoon seurakuntayhtymästä kertoo.

Gräsan uurnalehto otettiin käyttöön 1996. Pinta-alaa alueella on 0,6 hehtaaria. Perusparannuksen kustannusarvio on 1,5 miljoonaa euroa. Nyt toteuttavassa kunnostuksessa alueelle rakennetaan muun muassa automaattinen kastelujärjestelmä. Myös kasvillisuutta ja kasvualustoja uusitaan. Perusparannuksen toteuttaa VRJ Etelä-Suomi Oy.

- Alueelle istutetaan muun muassa 7700 monivuotista kasvia, Mika Heimala kertoo.

Gräsan perusparannuksessa kunnostetaan niin ikään käytäviä, samalla esteettömyys paranee. Esimerkiksi käytävien jyrkimpiin kohtiin asennetaan uusia kaiteita kulkemista helpottamaan.

Samaan aikaan Espoon kaupunki on aloittanut Gräsan hautausmaan eteläpuolisia korttelialueita palvelevan ja hautausmaahan rajautuvan katualueen suunnittelun. Gräsan perusparannuksessa huomioidaan myös kaupungin teettämät työt tontin rajalla.

Gräsan uurnalehto on tunnettu ympäristötaiteen ja puutarhasuunnittelun yhdistämisestä. Vuonna 2001 uurnalehto palkittiin Vihervuoden mitalilla korkeatasoisesta ja esteettisesti viimeistellystä toteutuksestaan. Uurnalehdon arkkitehti on Bey Heng ja vihersuunnittelija Maisema-arkkitehdit Byman & Ruokonen Oy.

Tue Jun 09 17:17:00 EEST 2020