Gräsan perusparannus: Omaisilta ja hautapaikan haltijoilta pyydetään apua muistoesineiden siirtoon

Gräsan uurnalehdon haudoilla on arvioitu olevan noin 10 000 erilaista muistoesinettä, jotka pyritään siirtämään remontin edetessä pois haudoilta turvaan.

Gräsan uurnalehdossa on kesälläkin paljon hautalyhtyjä.

Gräsan uurnalehdon haudoilla on runsaasti erilaisia muistoesineitä, jotka pyritään siirtämään turvaan perusparannuksen teiltä. Kuva: Eija Harju

Gräsan uurnalehdon kunnostustyö on alkanut. Olarin kirkon vieressä olevan hautausmaan ilme kohentuu perusparannuksessa. Töistä aiheutuu silti harmia omaisille. Haudoilla on arvioitu olevan noin 10 000 erilaista muistoesinettä, jotka pyritään siirtämään remontin edetessä pois haudoilta turvaan. Muistoesineitä ovat esimerkiksi omaisten uurnalehtoon tuomat kynttilälyhdyt, erilaiset koriste-esineet ja kukat.

- Muistoesineitä on todella iso määrä ja omaisille on tärkeä saada rakkaat muistoesineet säilymään. Pyydämme hautapaikan haltijoita hakemaan haluamansa muistoesineet ja kasvit pois haudoilta väliaikaisesti. Ne voi palauttaa takaisin omille paikoilleen perusparannuksen valmistuttua, hankekehitysinsinööri Mika Heimala Espoon seurakuntien kiinteistöpalveluista toivoo.

Muistoesineet pyritään merkitsemään ja siirtämään mahdollisimman lähelle hautaa, mutta tilaa säilytykseen ei juuri ole. Alueen yleisilmettä ei vielä töiden lisäksi haluta haitata varastoinnilla.

- Jos tilaa ei ole, niin esineet siirretään Olarin kirkon puoleisen pääportin lähellä sijaitsevalle nurmialueelle väliaikaiseen säilytykseen, hautaustoimen päällikkö Juha Ollila kertoo.

Kunnostustyön urakoitsija VRJ Etelä-Suomi Oy ja työn tilaaja Espoon seurakunnat toivovat omaisilta kärsivällisyyttä. Toimijat myös pahoittelevat töistä omaisille aiheutuvaa huolta ja haittaa.

Remontista ja toimintaohjeista omaisille kerrotaan niin ikään hautausmaan porteilla olevissa opastekylteissä. Urakoitsija ilmoittaa tarkemman osastokohtaisen työajan kyltin kartassa. Siihen kannattaa tutustua.

Gräsan uurnalehdon kunnostustöiden on tarkoitus valmistua 30.10.2020. Perusparannuksen kustannusarvio on yli miljoonaa euroa. Alueelle rakennetaan muun muassa automaattinen kastelujärjestelmä. Kasvillisuutta ja kasvualustoja uusitaan. Osa kasveista istutetaan keväällä 2021. Perusparannuksessa kunnostetaan niin ikään käytäviä, samalla esteettömyys paranee. Esimerkiksi käytävien jyrkimpiin kohtiin asennetaan uusia kaiteita kulkemista helpottamaan.

Mon Jun 29 08:00:00 EEST 2020