Seurakuntien syystoiminta käynnistyy - turvallisuuteen kiinnitämme erityistä huomiota

Espoon seurakuntien syksyn toiminta käynnistyy lähes normaalissa laajuudessa. Kaikessa toiminnassa pyrimme ehkäisemään koronatartuntoja.

Pieni lapsi kävelee äitinsä avustamana.

Lasten toiminnasta käynnistyvät mm. muskarit ja päiväkerhot. Kuvan perheiden kesäkerhosta otti Antti Rintala.

Kokoontumisissa noudatetaan tilakohtaisia kävijöiden enimmäismääriä ja 1-2 metrin turvavälejä. 25.9.2020 alkaen seurakunnat suosittavat kasvomaskien käyttämistä tilaisuuksissa.

Toimintaan on tehty turvallisuutta lisääviä muutoksia. Ryhmien kokoja on voitu pienentää ja osaan avoimesta toiminnasta tullaan jatkossa ilmoittautumaan. Poikkeuksia on lähinnä seniori- ja perhekerhotoiminnassa.

Kaikki seniorien kuorot ovat tauolla syyskauden. Espoon tuomiokirkkoseurakunnan ja Esbo svenska församlingin eläkeläiskerhojen käynnistyminen siirtyy.

Päiväkerhot, vauvaperhekerhot ja muskarit toimivat kaikissa seurakunnissa. Leppävaaran seurakunnan perhekerhoissa on otettu käyttöön ilmoittautuminen. Avoimet perhekerhot sekä perhe- ja muskarikahvilat ovat toistaiseksi tauolla Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa. Muskarikahvilat ovat tauolla myös Olarin seurakunnassa, samoin Matinkappelin Leipäkahvila ja Kirkonmäen kahvila.

Seurakuntien diakonia- ja kappelilounaat käynnistyvät kunkin seurakunnan oman aikataulun mukaan. Tapiolassa ei ole lounasta kirkon remontin vuoksi.

Yksityiskohtaiset tiedot kunkin seurakunnan toiminnasta ja sen muutoksista löydät

​​​​​​​ja kunkin seurakunnan omasta verkko-osiosta:

Seuraamme koronapandemiatilannetta aktiivisesti. Toimintaa muutetaan tarpeen mukaan nopeastikin. Ajantasaisin tieto löytyy verkkosivuiltamme.

Tervetuloa messuun paikan päälle - myös verkkokirkkoja on tarjolla

Messut jatkuvat kesän käytäntöjen mukaan. Kirkkoon tai kappeliin voi kerrallaan tulla vain sen verran seurakuntalaisia, että 1–2 metrin turvavälien pitäminen on mahdollista. Noudatamme  ohjeita turvaväleistä ja hygieniasta niin kirkkotilassa istumisessa, virsien veisaamisessa, ehtoollisen viettämisessä kuin kolehdin keräämisessä. 25.9.2020 alkaen Espoon seurakunnat suosittelevat kasvomaskien käyttämistä tilaisuuksissaan.

Esbo svenska församlingin jumalanpalvelukset pidetään syksyllä pääsääntöisesti Espoon tuomiokirkossa. Kirkkokahvit ovat edelleen tauolla useimmissa seurakunnissa.

Jumalanpalvelukseen voi edelleen osallistua turvallisesti myös verkossa, vaikka kaikissa seurakunnissa ei verkkolähetyksiä olekaan. Espoonlahden kirkon messu lähetetään joka sunnuntai seurakunnan Facebook-sivunLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta. Leppävaaran seurakunnan lyhyttä verkkokirkkoa voi seurata myös sunnuntaisin seurakunnan Facebook-sivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tukea ja apua

Seurakuntien diakoniatyö auttaa normaalisti ja seurakunnan työntekijät ovat tavattavissa keskusteluja varten.

Onko kaste tai vihkiminen ajankohtaista?

Kirkolliset toimitukset eli kaste-, vihki- ja siunaustilaisuudet järjestetään normaalisti. Tilaisuudet järjestetään niin, että  turvavälit pystytään huomioimaan. Tämän vuoksi pienemmissä kappeleissa henkilömäärää joudutaan rajaamaan alle 50 seurakuntalaisen. Tilojen enimmäishenkilömäärät löytyvät verkkosivujemme toimitilasivuilta.

Toimitusten varaamisessa sinua palvelee seurakuntien yhteinen palvelukeskus, jonka tiedot alla.

Espoon seurakuntien palvelukeskus ja aluekeskusrekisteri

Palvelukeskus palvelee puhelimitse maanantaista tiistaihin klo 9-15, keskiviikosta torstaihin klo 9-12, perjantaisin puhelinpalvelu on suljettuna.

Muokattu 25.9.2020 kasvomaskisuosituksen osalta.

Fri Aug 21 17:41:00 EEST 2020