Diakoniatyöntekijät liikkeellä Espoossa diakonian viran päivänä

Espoon seurakuntien diakoniatyöntekijät näkyvät diakonian viran päivänä tiistaina 1.9. katukuvassa. He ovat tavattavissa muun muassa kauppakeskuksissa, kohtaamispaikoissa ja toreilla. Työntekijät kertovat diakoniatyöstään, diakonian virasta ja alan koulutuksesta. Jaossa on vihreitä heijastimia syksyn pimeää odotellessa.

Diakonian asiantuntija Lilli Snellman otti itsestään kuvan ulkona vehreässä ympäristössä.

Diakonian asiantuntija Lilli Snellman.

Diakoniatyöntekijän tunnistaa virkaan kuuluvasta vihreästä pantapaidasta tai diakonissan puvusta.
– Espoossa diakonissan juhlapukua käyttävät nuoretkin diakonissa-sairaanhoitajat, diakonian asiantuntija Lilli Snellman sanoo.
– ­­ Meillä diakonissoilla on lisäksi virkaan vihkimysjuhlassa saatu diakonian rintaneula.

Päivän ohjelmassa on koronan vuoksi rajatulle joukolle juhlamessu ja Kaksi Auroraa -näytelmä, joka kertoo Aurora Karamzinista sekä tämän päivän Aurorasta. Teksti on Katriina Pentikäisen, toteutus Katja Kangas ja Minna Kovalainen.

Ensimmäistä diakonian viran päivää, D-dayta viettiin vuonna 2018. Päivän tarkoituksena on tuoda esiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon diakoniatyöntekijöiden työtä ja virkaan vihkimystä.

Diakoniatyöntekijät ovat ammatillisia moniottelijoita

Tämän päivän diakoniatyöntekijät ovat ammatillisia moniottelijoita. Diakoniatyöntekijöiden koulutus on vuosien aikana laajentunut diakonissojen lisäksi diakoni-sosionomeihin.
Espoon seurakunnissa on tällä hetkellä töissä nelisenkymmentä diakoniatyöntekijää. Koko Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa työskenteli vuonna 2019 kirkon tilastojen mukaan noin 1300 diakoniatyöntekijää.

Muuttuvat olosuhteet haastavat diakoniatyötä

Syksyn painopisteenä Espoossa tulee olemaan vanhusten parissa tehtävän työn menetelmien kehittäminen. Työtä tehdään laajassa verkostossa Espoon kaupungin ja eri espoolaisten järjestöjen kanssa. Korona-epidemia on muuttanut työn tekemisen muotoja ja muuttaa niitä edelleen.

– Tarvitaan keskitetympää yhteisen diakonian toimintaa, erityisosaamisen hyödyntämistä sekä rakenteiden uudelleen organisoimista, Lilli Snellman toteaa.
– Asiakkaiden yksinäisyys ja huoli erityisryhmien oloista ovat olleet raskaita työssä. Uusia toimintamuotoja pitää lennossa kehittää vanhojen tilalle.

Keskeisiä asiakkaita ovat ikääntyvät ihmiset, perheet, yksinhuoltajat, sairaat ja yksinäiset ihmiset sekä mielenterveyskuntoutujat sekä päihdeasiakkaat. Diakonian sähköinen ajanvaraus toimii Espoon seurakuntien verkkosivuilla, diakoniatyöntekijät tavoittaa puhelinaikoina soittamalla sekä vastaanotoilla, jotka ovat auki koronatilanteesta riippuen.

D-dayna eli diakonian viran päivänä iloitaan yhteisestä juhlasta ja yhdessäolosta sekä yhteenkuuluvuuden tunteesta, joka antaa voimaa arjen työhön.

Thu Aug 27 14:06:28 EEST 2020