Espoon sairaalapappien toiminta jatkuu koronarajoituksista huolimatta

Meneillään olevan Covid-19 -pandemian aikana Espoon sairaalapapit toimivat sairaaloissa ja sovituissa ikäihmisten hoivayksiköissä mahdollisuuksien mukaan.

Markku Elo kuvattuna vihreiden sisäkasvien keskellä.

- Näin poikkeusaikana sairaaloissa ja hoivayksiköissä vierailleessaan sairaalapapit suojautuvat osastojen antamien ohjeiden mukaan, Markku Elo kertoo. Kuva: Eija Harju.

Potilaita ja omaisia tavataan sairaalassa kuten normaalioloissakin. Osastot ovat rajoittaneet vierailujen pituutta ja sitä, kuinka paljon potilashuoneessa voi samaan aikaan olla henkilöitä. Sairaaloissa ja hoivayksiköissä sairaalapapit suojautuvat osastojen antamien ohjeiden mukaan. Näin suojataan potilaita ja asukkaita tartuntojen leviämiseltä. Varotoimenpiteillä turvataan myös sairaalapappien säilyminen työkykyisinä.

- Hoivayksiköissä sairaalapapit voivat tavata asukkaita ulkona. Jos se ei ole mahdollista, sairaalapapit voivat olla yhteydessä asukkaisiin puhelimitse. Hartaushetkiä toteutetaan jonkin verran etäyhteyksillä. Jos rajoitukset tiukkenevat, hoivayksiköitä varten aletaan tehdä videotervehdyksiä kuten keväällä toimittiin, Espoon seurakuntien johtava sairaalapastori Markku Elo kertoo.

Espoon seurakuntien sairaalasielunhoito täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Poikkeusajan vuoksi osa juhlatilaisuuksista on jouduttu siirtämään ensi vuoteen. Tavoitteena on kuitenkin olosuhteista huolimatta toteuttaa juhlavuoden mottoa ”Tukijapapit” ja olla potilaiden, omaisten ja myös henkilökunnan käytettävissä.

- Näin poikkeusaikana sairaaloissa ja hoivayksiköissä sairaalapapit suojautuvat osastojen antamien ohjeiden mukaan, johtava sairaalapastori Markku Elo kertoo.

Fri Sep 04 12:46:00 EEST 2020