Espoon seurakunnilta 20 000 euroa Beirutin räjähdysonnettomuuden uhreille

Apu toimitetaan perille Kirkon Ulkomaanavun ja sen kumppanijärjestöjen kautta.

Beirutissa jaetaan ruoka-apua kotinsa menettäneille perheille.

Beirutissa jaetaan ruoka-apua kotinsa menettäneille perheille. Kuva: Kirkon Ulkomaanapu.

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 20 000 euroa katastrofiapua Libanonin pääkaupungissa Beirutissa tapahtuneen räjähdysonnettomuuden uhreille. Apu toimitetaan perille Kirkon Ulkomaanavun ja sen kumppanijärjestöjen kautta.

Beirutissa tapahtui 4.8.2020 räjähdys, jossa kuoli noin 200 ihmistä ja tuhansia ihmisiä loukkaantui. Noin 300 000 ihmistä on menettänyt kotinsa.

Kirkon Ulkomaanapu kanavoi apua välittömiin perustarpeisiin Beirutissa. Akuuteimmat tarpeet ovat suoja, ruoka ja vesi. Räjähdyksessä tuhoutuivat alueen vesitankit ja vedenjakelujärjestelmä kärsi vaurioita. Paikalliset kumppanijärjestöt toimittavat perille huopia, taskulamppuja, ruokapaketteja ja valmistavat lämpimiä aterioita kotinsa menettäneille perheille. Suunnitelmissa on myös tukea perheitä jälleenrakennuksessa akuutin kriisivaiheen jälkeen.

Räjähdyksessä tuhoutui myös useita kouluja, sairaaloita ja terveyskeskuksia. Koronaviruksen jo ennalta kuormittama terveydenhuoltojärjestelmä on kapasiteettinsa äärirajoilla. Rakennusten mukana tuhoutui vilja- ja lääkevarastoja, mikä saattaa johtaa perustarvikkeiden loppumiseen. Räjähdyksessä tuhoutui myös Beirutin satama, mikä vaikeuttaa maan ruokaturvan ylläpitämistä.

Kirkon Ulkomaanapu toimii kriisissä yhdessä kumppanijärjestöjensa kanssa. Beirutissa apu toimitetaan perille Norjan Kirkon Ulkomaanavun kautta (NCA). Paikalliset kumppanit ovat MICC (Middle East Council of Churches) ja IOCC (International Orthodox Christian Charities). Kirkon Ulkomaanapu on jo myöntänyt katastrofirahastostaan 50 000 euron edestä avustuksia Libanoniin.

Espoon seurakunnat ovat varanneet tämän vuoden talousarvioon 80 000 euroa katastrofiapuun. Yhteinen kirkkoneuvosto on jo aiemmin tänä vuonna myöntänyt kaksi avustusta: 20 000 euroa Tansanian rankkasateiden aiheuttaman tulvan uhrien auttamiseen ja 20 000 euroa koronaepidemian hillitsemiseksi ja sen vaikutusten lievittämiseksi useissa eri maissa. Molemmat avustukset on toimitettu perille Suomen Lähetysseuran kautta.

Tue Sep 08 09:49:00 EEST 2020