Luetaan yhdessä -ryhmät etsivät etäopettajia

Espoon seurakuntien yhteistyö Luetaan yhdessä -organisaation kanssa siirtyy verkkoon.

Kaksi naista nauravat ja juttelevat keskenään. Toisella naisella on vieressään kaksi lasta.

Luetaan yhdessä -verkosto tarjoaa vapaaehtoistyönä lukutaidon ja suomen tai ruotsin kielen opetusta maahanmuuttajille eri puolilla Suomea. Kuva: Luetaan yhdessä -verkosto.

Etäopetukselle on tarvetta, sillä lukuisat vieraskieliset ovat enemmän yksin kuin aikaisemmin. Korona erottaa ja kieli erottaa.
Luetaan yhdessä verkosto -etsii nyt syksyllä alkaviin suomen kielen ryhmiin vapaaehtoisia, digiryhmien vetäjiksi. Vapaaehtoisen ei tarvitse olla koulutukseltaan opettaja. Riittää, että kielet, kulttuuri ja etäohjaus kiinnostavat.

Luetaan yhdessä on valtakunnallinen verkosto, joka tukee maahan muuttaneiden, erityisesti naisten, kielen oppimista ja kotoutumista. Verkosto tarjoaa vapaaehtoistyönä lukutaidon ja suomen tai ruotsin kielen opetusta maahanmuuttajille eri puolilla Suomea.

Vapaaehtoisille tukea ja koulutusta

Etäohjausta varten vapaaehtoinen tarvitsee laitteet (tabletti tai tietokone, mikrofoni ja web-kamera), joilla osallistuminen kotisohvalta Zoom-tapaamisiin on mahdollista. Luetaan yhdessä -verkosto tarjoaa kaikille vapaaehtoisille koulutusta, tukea ja helposti omaksuttavan konseptin toimintaan.

Seurakunnissa kokoontuvat Luetaan yhdessä -ryhmien vapaaehtoiset saavat tukea tehtävään myös seurakunnalta.
- Tässä tilanteessa on tärkeintä saada opettajia opettamaan. Kun natiivisuomalaisia saadaan riittävästi opettajiksi, voidaan opetusryhmät verkossa käynnistää, kansainvälisen työn sihteeri Eveliina Roznovski Espoonlahden seurakunnasta kertoo.

Koronapandemian aiheuttamien rajoitusten takia Espoon seurakuntien Luetaan yhdessä -ryhmien lähiopetus on ollut tauolla maaliskuusta lähtien.
- Toivomme silti, että pääsemme vielä palaamaan lähiopetukseen koronan väistyttyä, Eveliina Roznovski toteaa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset digiryhmien vetäjäksi: iina-ruusa.pyykkonen@luetaanyhdessa.fi
Lisätietoja Espoon seurakuntien organisoimasta Luetaan yhdessä -toiminnasta: eveliina.roznovski@evl.fi

Tue Sep 08 15:39:00 EEST 2020