Espoon seurakunnat hellivät naperoita villasukilla ja virtuaalimenoilla Vauvan päivänä

Valtakunnallista Vauvan päivää vietetään perjantaina 25.9. neljättä kertaa. Espoon seurakunnat ovat tänäkin vuonna vahvasti mukana.

kuvassa naurava vauva

Kuva: Laura Vähäsarja.

Vauvan päivän suojelijana toimii piispa Kaisamari Hintikka. Leppävaaran seurakunta jakaa Sellossa parisataa villasukkaparia vaunukansalle, Soukan kappelilla on tarjolla fysioterapiaa ja Olarin seurakunta järjestää virtuaalimuskarin.

Miksi vauvat ovat seurakunnalle niin tärkeitä, Espoon seurakuntien kasvatuksen asiantuntija Tiina Hänninen?

– Vauvat ovat meille ainutlaatuisia Jumalan ihmeitä. Seurakunnilla on vahva rooli vauvaperheiden kohtaamisessa. Monelle perheelle, jolla ei ole tukiverkostoa juuri seurakunta on se paikka, josta löytyy vertaisia. Seurakuntien vauvaryhmissä syntyy pitkiä ystävyyssuhteita ja perheet tapaavat toisiaan ryhmän ulkopuolellakin.

Espoon seurakunnat järjestävät monenlaista vauvaperheille suunnattua toimintaa: vauvaryhmiä, -kirkkoja ja -muskareita. Seurakunnat ja perheneuvonta tukevat myös vauvaperheen vanhempien parisuhdetta erilaisilla kursseilla ja neuvonnalla. Kaikkeen muuhunkin seurakunnan toimintaan ovat vauvat perheineen tervetulleita.

–  Toivomme, että perheet eivät jäisi yksin, varsinkaan nyt korona-aikana. Vauvaystävällisellä asenteella haluamme tuoda iloa, vahvistusta ja armollisuutta vauvaperheiden arkeen. Mukaan toimintaan voi tulla juuri sellaisena kuin on.

VauvaSuomi ry:n: luotsaaman valtakunnallisen Vauvan päivän teemana on tänä vuonna ”Anna vauvan liikuttaa”. Enemmistö tempauksista järjestetään virtuaalisesti.

Vauvan päivänä pe 25.9. tapahtuu Espoon seurakunnissa

• Junasukkien jakoa klo 10–16 kauppakeskus Sellon läheisellä Viaporin torilla. Leppävaaran seurakunta jakaa parisataa seurakunnan vapaaehtoisten ja Leppävaaran Marttojen neulomaa villasukkaparia ohikulkeville vauvaperheille.

• Vauvan päivän tapahtuma klo 11.30–15 Soukan kappeli, Soukankuja 3. Tilaisuus alkaa ruokailulla, vapaaehtoinen maksu. Luvassa muskarihetkiä, arpajaiset, parisuhdeteemojen käsittelyä sekä valokuvauspiste. Tavattavissa myös neuvolan fysioterapeutti. Kaikki tapahtumaan osallistuvat vauvat saavat sukat lahjaksi.

• Vauvan päivän tapahtuma klo 13–15 Tapiolan asukaspuisto, Louhenkuja 4. Klo 14 kokoonnutaan laulamaan, tanssimaan ja loruttelemaan muskariopettajan johdolla sekä bändin säestyksellä. Sateen sattuessa tilaisuus peruuntuu.

• Live-muskari klo 14 Olarin seurakunnan lapset ja perheet -Facebook-sivu. Mukana muskariopettaja Mari Rantavuori ja Chapplen perhetyöntekijät.

Tue Sep 15 09:27:00 EEST 2020