Espoossa pääsee perheneuvontaan asiakkaaksi – käynnit ovat maksuttomia

Koronapandemia ei pysäyttänyt Espoon seurakuntien perheneuvontaa, vaan se siirtyi etäyhteyksin tapahtuvaksi maaliskuun puolessa välissä. Tälläkin hetkellä suurin osa tapaamisista toteutetaan videoyhteyksin.

Kuvassa pariskunta syksyisessä maisemassa.

Kuva: Pexels.

– Perheneuvonta on toiminut hyvin etänä, asiakkaat ovat pääosin siitä tykänneet. Toki jos asiakkaalla on erityinen tarve, tapaamme kasvokkain ja aloitamme terapiaprosessin niin, kertoo Aku Kaura, Espoon seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja.

Kaura kannustaa pariskuntia ja perheitä hakemaan rohkeasti apua. – Kyllä perheneuvontaan pääsee ja kannattaa hakeutua. Parisuhdekuvioissa on parempi hakea apua etukenossa. Nyt voi tuntua, että kaikilla avuntarjoajilla on kuukausien ja vuosien jono. Meillä ei ole jonoa. Teemme ratkaisut tilannekohtaisesti.

Kauran mukaan noin 60 prosenttia yhteydenottajista pääsee Espoon seurakuntien perheneuvonnan asiakkaaksi. Muut ohjataan eteenpäin muun avun piiriin esimerkiksi järjestöihin. Kaura toteaa, että Espoossa perheneuvonnan asiakkaaksi pääsee tällä hetkellä helpommin kuin muualla pääkaupunkiseudulla.

Asiakkaaksi yksin tai yhdessä

Espoon seurakuntien perheneuvonnassa työskentelee 14 perheneuvojaa. Toimipisteitä on kaksi Tapiolassa: Tornitalossa ja Spektrissä. Asiakkaaksi voi hakeutua soittamalla ajanvaraukseen.

Espoon seurakuntien perheneuvonta on matalan kynnyksen apua kaikille espoolaisille, niin pareille, perheille kuin yksineläjille. Enemmistö asiakkaista on työikäisiä lasten vanhempia. Perheneuvonnassa työskentelyn keskiössä ovat ihmissuhteet.

– Kyllä ihminen vain on ihmiselle tärkeä. Se, miten ihmissuhteissa menee, on keskeinen hyvinvoinnin mittari, summaa Kaura.

Hyvinvoinnin mittari on perheneuvojan mukaan näyttänyt korona-aikana kahteen suuntaan sekä perheiden välillä että saman perheen sisällä. –  Osalle korona on tuonut stressiä, lisää paineita ja pahoinvointia. Se on laittanut elämän pieneen tilaan ja pinnan alla kytevät parisuhteen ja perheen ongelmat ovat nousseet esiin. Osalle korona-aika on taas ollut mahdollisuus rauhoittua, olla yhdessä ja löytää syvempi yhteys pariskuntana ja perheenä. Myös saman perheen sisällä korona-aika on voitu kokea molemmilla tavoilla.

Ajanvaraus Espoon perheasiain neuvottelukeskuksen perheneuvontaan:

ma, ti, to ja pe klo 9–11, 09 8050 2420

Thu Oct 01 10:22:00 EEST 2020