Gräsan uurnalehdon peruskorjaus loppusuoralla

Kesällä aloitettu Gräsan uurnahautausmaan kunnostus valmistuu näillä näkymin joulukuun 2020 alussa. Myös iso osa vihertöistä aiotaan saada siihen mennessä valmiiksi, mikäli sää sen vain sallii.

Kuvassa remontissa olevaa Gräsan uurnalehtoa. Hiekanpeittämät käytävät eivät vielä ole valmiina.

Gräsan uurnalehdon peruskorjauksen on tarkoitus valmistua joulukuussa 2020. Kuva: Åke Jauhiainen

Gräsan uurnalehto sijaitsee Olarin kirkon vieressä. Peruskorjauksessa uurnalehdon käytävät saavat yhtenäisemmän ilmeen. Käytävillä on jatkossa myös helpompi liikkua. Uurnahautausmaata on kunnostettu vaihtamalla kasvualustat sekä haudoilla että hautausmaan puistomaisilla alueilla. Kesällä alueelle rakennettiin muun muassa automaattinen kastelujärjestelmä.

Aiemmin osa uurnalehdon käytävistä oli päällystetty pyöreämuotoisilla nupukivillä. Nyt niiden tilalle on vaihdettu noppakiviä. Ne ovat pinnaltaan nupukiviä tasaisempia. Niillä kävely on myös helpompaa.

Edessä on vielä pääkäytävien asfaltointi. Asfalttityöt ajoittuvat lokakuun viimeiselle ja marraskuun ensimmäiselle viikolle.

- Marraskuussa käytävien jyrkimpiin kohtiin asennetaan kaiteita liikkumista helpottamaan, hankepäällikkö Mika Heimala Espoon seurakuntayhtymästä kertoo.

Gräsasta on myös kaadettu lahoja puita. Korjausurakassa haudoille on istutettu vanhojen ja huonokuntoisten kasvien tilalle peräti 7700 kasvia. Lisäksi hautausmaan yleisille alueille on istutettu rauduskoivuja, taikinamarjapensaita ja lamohietakirsikkaa.

- Haudoille istutettuja monivuotisia perennoita ovat muun muassa idänkurjenpolvi, tarhapäivänlilja, varjoyrtti ja rönsyansikka, työnjohtaja Miika Pietilä VRJ Ympäristöstä kertoo.

Gräsan uurnalehto otettiin käyttöön 1996. Pinta-alaa alueella on 0,6 hehtaaria.

Teksti: Eija Harju
Kuva: Åke Jauhiainen