Espoon seurakuntien auttamistyö jatkuu, joulun odotus siirtyy verkkoon

Pääkaupunkiseudun uudet koronarajoitukset tulevat voimaan maanantaina 30. marraskuuta. Espoon seurakunnat noudattavat toiminnassaan viranomaisten ja piispojen ohjeita.

joulutuomiokirkossa1 lukkari.jpg

Joulun tunnelma välittyy tänä adventin aikana verkkolähetysten kautta.

Adventtiviikonloppu toteutuu voimassa olevien rajoitusten mukaan. Maanantaista 30.11.2020 alkaen joulun odotukseen kokoonnutaan verkon välityksellä, kun jumalanpalveluksiin tai kauneimpiin joululauluihin ei voi tulla paikan päälle. Hautajaiset voidaan järjestää ihan lähimpien läsnä ollessa.

Seurakuntien tukipalvelut toimivat normaalisti

Apua ja tukea on tarjolla rajoituksista huolimatta. Minkään tilanteen kanssa ei tarvitse jäädä yksin.

Seurakuntien diakoniatyöntekijät tarjoavat tukea erilaisiin elämäntilanteisin ja heiltä saa apua ja neuvontaa myös vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen tai muiden käytännön asioiden selvittämiseen. Espoossa ajan diakoniatyöntekijälle voi varata myös sähköisesti.

Seurakuntien Papin puhelin tarjoaa keskusteluapua joka päivä klo 9-21. TukiChat palvelee seurakuntien verkkosivuilla arkisin klo 15-18.  Sairaala- ja oppilaitospapit ovat tavoitettavissa keskusteluja varten. Nämä kaikki löytyvät kootusti verkkosivuiltamme osoitteesta www.espoonseurakunnat.fi/apua-ja-tukea.

Espoonlahden kirkon elintarvikejakelu jatkuu. Diakoniaruokailut eli edulliset kirkon lounaat toteutetaan useissa seurakunnissa niin, että kirkoilta voi hakea valmiita lounasannoksia. Ennen joulua seurakunnista soitetaan kaikille yli 80-vuotiaille jäsenille, joiden puhelinnumerot ovat saatavilla.

Kauneimmat joululaulut, jumalanpalvelukset ja muut tilaisuudet verkkoon 30.11. alkaen

Koronapandemiatilanteen vuoksi kokoontuminen ei ensi maanantaista alkaen ole mahdollista edes ulkotiloissa. Jokaisen seurakunnan jumalanpalvelusta on mahdollista seurata verkon välityksellä samaan tapaan kuin keväällä.

Normaalivuonna Espoossa järjestetään noin 80 Kauneimmat joululaulut -tilaisuutta ja kirkkosalit ovat silloin täynnä. Koronarajoitusten vuoksi tätä tunnelmaa on tulevien viikkojen aikana tarjolla verkon välityksellä. Tilaisuuksiin voi osallistua itselle sopivaan aikaan. Myös pääkaupunkiseudun seurakuntien Jouluradio kannattaa napsauttaa päälle joko radiosta tai ottaa netin kautta kuunteluun joku sen kymmenestä verkkokanavasta.

Ryhmätoiminta tauolle pienten lasten päiväkerhoja lukuun ottamatta

Pienten lasten päiväkerhot jatkavat toistaiseksi. Kaikki muu seurakuntien kokoava toiminta päättyy nykymuodossaan tämän vuoden osalta 30.11. alkaen. Osa toiminnasta voi siirtyä verkkoon ja siitä tiedotetaan erikseen joko suoraan osallistujille tai verkkosivujen kautta.

Hautajaiset, kaste- ja hääjuhlat

Pääkaupunkiseudun koronaohjeistuksessa kehotetaan välttämään kaikkia yksityistilaisuuksia, jotka eivät ole ihan välttämättömiä. Piispojen ohjeen mukaan kaste tai avioliitoon vihkiminen on kuitenkin mahdollista, jos tilaisuus järjestetään seurakunnan tiloissa ja siihen osallistuu enintään 10 henkeä mukaan lukien seurakunnan työntekijät. On hyvä myös harkita tilaisuuksien siirtämistä turvallisempaan aikaan.

Hautaan siunaamiset ja hautaamiset hoidetaan rajoitusten aikana, mutta siunaustilaisuuteen voivat osallistua vain aivan lähimmät ihmiset, suosituksen mukaan enintään 10 henkeä. Suosittelemme haudalla tapahtuvaa siunaamista. Rajoitetun osallistujamäärän vuoksi omaiset voivat harkita myös tilaisuuden striimaamista tai videoimista. On myös mahdollista järjestää isompi uurnanlaskutilaisuus kun tilanne helpottaa. Siunaustilaisuudet järjestetään 2-4 viikon kuluessa kuolemasta.

Seurakuntien toiminnan muutoksista tiedotetaan tarkemmin seurakuntien verkkosivuilla.

Fri Nov 27 17:46:31 EET 2020