Katastrofiapua Iota-hurrikaanin uhreille Kolumbiaan

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 20 000 euroa humanitaariseen apuun. Iota-hurrikaani on aiheuttanut tulvia ja mutavyöryjä, joiden seurauksista kärsii 37 700 ihmistä.

Joki on tulvinut kaduille ja virtaa kovalla vauhdilla.

Hurrikaani aiheutti rajuja tulvia, joissa ihmiset ovat menettäneet kotejaan ja toimeentulon lähteitä. Kuva: Luterilainen maailmanliitto Kolumbia

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 20 000 euroa katastrofiapua Kolumbiaan hurrikaanin uhrien auttamiseen. Korkeimman kategorian Iota-hurrikaani iski Kolumbiaan ja Keski-Amerikkaan 13.11.2020 aiheuttaen valtavaa tuhoa. Humanitaarinen tuki toimitetaan paikan päälle Suomen Lähetysseuran ja Luterilaisen maailmanliiton kautta.

Tulvien ja mutavyöryjen uhreiksi joutui Kolumbian Chocon maakunnassa yli 9 000 perhettä ja noin 37 700 henkilöä. Tulvat aiheuttivat kuolonuhreja, kotien tuhoutumisia ja toimeentulolähteiden tuhoa. Tulvatuhojen lisäksi aseellisten ryhmien aiheuttama väkivalta ja covid-19-tilanne syventävät ihmisten hätää entisestään. Viime päivinä uudet sateet ovat aiheuttaneet lisätulvia varsinkin Lloron kunnan alueella. Hätäavun saaminen paikalle on ollut hidasta.

Espoon seurakuntien avustus käytetään humanitaariseen hätäapuun. Tulvista ja mutavyöryistä kärsineille asukkaille annetaan ruoka-apua. Tämän lisäksi tuetaan asukkaiden vesi-, sanitaatio- ja hygieniaoloja. Hankkeella pystytään auttamaan 75 perhettä eli noin 1 500 henkilöä Bagadón ja Tuyon kunnissa. Erityisesti apua kohdistetaan kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville eli yksinhuoltajaäideille, vanhuksille, raskaana oleville ja imettäville äideille, vammaisille henkilöille sekä alle 5-vuotiaille lapsille.

Choco on Kolumbian köyhin maakunta, jonka väestöstä noin 76 % on afrokolumbialaisia ja noin 12 % alkuperäiskansoja. Maakunnan väestöstä elää noin 50 % äärimmäisessä köyhyydessä. Väestön arkipäivän elämää vaikeuttavat korruptio, laiton kaivostoiminta, huumekauppa, sisäinen pakolaisuus, infrastruktuurin puute, aseellisten ryhmien läsnäolo, eristyneisyys ja julkisten palvelujen kuten terveyspalvelujen puute.

Espoon seurakunnat ovat varanneet tälle vuodelle 80 000 euroa katastrofiapuun. Aiemmin on myönnetty kolme 20 000 euron avustusta. Apua lähettiin Suomen Lähetysseuran kautta Tansanian rankkasateiden aiheuttaman tulvan uhrien auttamiseen ja koronaepidemian hillitsemiseen Zimbabwessa, Nepalissa, Etiopiassa, Palestiinassa ja Kiinassa. Kirkon Ulkomaanavun kautta autettiin Beirutissa tapahtuneen räjähdysonnettomuuden uhreja.

Tue Dec 08 08:00:00 EET 2020