Kauneimmat joululaulut tilauksesta pihalle parvekkeiden alle Espoonlahdessa ja Leppävaarassa

Espoonlahden ja Leppävaaran seurakunnan alueilla kokeillaan Kauneimpien joululaulujen järjestämistä kerrostaloyhtiöiden pihoilla siten, että kukin voi osallistua tilaisuuteen omalta parvekkeeltaan tai vaikka avoimesta ikkunasta käsin.

Kanttori Elja Puukko seisoo ulkona kerrostalon parvekkeen edessä talvivaatteissa maski kasvoillaan.

Espoonlahden seurakunnan kanttori Elja Puukko on ollut ideoimassa Kauneimpia parvekejoululauluja. Kuvasta kiitokset: Ystävälliselle ohikulkijalle.

– Idea lähti päästäni liikkeelle siinä vaiheessa, kun kiristyneet koronarajoitukset tekivät mahdottomiksi ulkoilmassa järjestettävät yleisötilaisuudet, kertoo Espoonlahden seurakunnan kanttori ja laulaja Elja Puukko.

– Olin jo varannut puhallinyhtyeen säestämään joululauluja ja ajattelin, että toimitaan kuten keväällä näimme mediassa: Italialaiset lauloivat toisilleen parvekkeilla.

– Koska alueellamme on paljon kerrostaloasutusta, tuntui kiinnostavalta ajatukselta järjestää jotain samanlaista interaktiivista ja yhteisöllistä toimintaa tuomaan iloa ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta keskuuteemme. Samalla pääsemme laulamaan joululauluja.

–Vastaanotto etukäteen on ollut innokas ja taloyhtiöt ovat luvanneet olla apunamme järjestämässä laulupaikkoja, soihtuja, lyhtyjä ja sähköä äänilaitteisiimme.

Parvekejoululaulukiertueessa on mukana neljä puhallinsoittajaa, lähetyssihteeri Eveliina Roznovski, kanttori Elja Puukko ja kirkkoherra Jouni Turtiainen.

Leppävaaran seurakunnan alueella käyvät kanttori Kullervo Latvanen ja pastori Juha-Pekka Rissanen muutaman kuorolaisen kanssa järjestämässä parvekelaulajaisia kitaran säestyksellä 16.-20.12. Karakalliossa, Ajurinmäessä, Perkkaalla ja Kilossa.

– Leppävaaran seurakunta vie jouluista musiikkitervehdystä myös palvelutalojen ja hoivakotien asukkaille joulua edeltävinä päivinä parvekelaulujen meiningillä, eli ulkoa pihoilta laulettuna ikkunoihin ja parvekkeisiin päin, kanttori Outi Noponen kertoo.

Tilaisuudet toteutetaan koronaturvallisesti siten, että musiikkiryhmä esiintyy turvavälein pihalla ja kukin osallistuu siihen omalta parvekkeeltaan tai ikkunastaan käsin.

Parvekejoululaulajaisia on tilattu seurakunnalta Espoonlahden kerrostalopihoille jo viikonlopulle useaan paikkaan, mutta tarjolla olisi vielä muutama vapaa aika kahdelle seuraavalle lauantaille, eli 12.12. ja 19.12. sekä sunnuntaille 20.12. Leppävaaran osalta ajat ovat jo varattuja.

Espoonlahden vapaat ajat:

Espoonlahden seurakunnan lähetyssihteeri Eveliina Roznovski, 041 518 1244, eveliina.roznovski@evl.fi

Thu Dec 10 15:21:00 EET 2020