Espoon tuomiorovastiksi neljä hakijaa

Seurakuntaneuvosto valitsee kirkkoherran toukokuussa 2021.

Espoon tuomiokirkon kuva

Espoon tuomiokirkko on seurakunnan pääkirkko.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherran virkaan tuli neljä hakemusta. Hakuaika päättyi 16.12. ja virkaa ovat hakeneet

• Kiimingin seurakunnan kirkkoherra, TT Pauli Niemelä
  • Harjun seurakunnan kirkkoherra, TM Ari Paavilainen
  • Malmin seurakunnan hallintopastori, TT Elina Perttilä sekä
  • yksi hakija, joka ei toivo nimeään julkisuuteen.

Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherran vaali on välillinen, eli seurakuntaneuvosto valitsee uuden kirkkoherran. Viime aikaisissa pääkaupunkiseudun kirkkoherranvaaleissa tämä on ollut käytäntö yhtä vaalia lukuun ottamatta.
Ennen vaalia Espoon hiippakunnan tuomiokapituli antaa seurakuntaneuvostolle lausuntonsa hakijoista helmikuussa 2021. Tämän jälkeen seurakuntaneuvosto valmistelee ja toteuttaa vaalin toukokuussa 2021. Lääninrovasti Kalervo Salo toimii vaalien valmistelijana.

Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherralta edellytetään muita kirkkoherroja laajempi pastoraalitutkinto, sillä hänen virkaansa kuuluu myös tuomiorovastin tehtävä. Tuomiorovasti on tuomiokapitulin varapuheenjohtaja ja tarvittaessa piispan sijainen.

Uusi kirkkoherra aloittanee virassaan 1.10.2021. Nykyinen kirkkoherra Antti Kujanpää jää eläkkeelle syyskuussa 2021. Kujanpää on johtanut tuomiokirkkoseurakuntaa 12 vuotta.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan alue kattaa noin puolet Espoosta. Seurakunta on Suomen viidenneksi suurin, jäseniä on noin 46 500. Tunnusomaista seurakunnalle on laaja-alainen alueellinen toiminta, joka perustuu kattavaan kappeliverkostoon, vapaaehtoisten panokseen ja moniammatillisiin työntekijätiimeihin.

Wed Dec 16 17:15:00 EET 2020