Joulusoitot ilahduttivat yli neljäätuhatta vanhusta Espoon seurakunnissa

Espoon seurakuntien vapaaehtoiset ja työntekijät soittivat 4300 yli 80-vuotiaalle seurakunnan jäsenelle.

Vanha mies puhuu iloisena puhelimessa.

Joulupuheluiden soittajat kertoivat, että puhelut ovat ilahduttaneet ja olleet merkityksellisiä. Kuva: Shutterstock

Puhelimiin tartuttiin itsenäisyyspäivän jälkeen ja tavoitteena oli saada kaikki puhelut soitettua ennen joulua. Aikataulussa pysyttiin, sillä viimeiset keskustelut käytiin aatonaattona.

Seurakunnista soitettiin kaikille heille, joiden numerot olivat saatavilla. Kaikkiaan soitettiin 4300 ihmiselle.

Joulusoitoista saatiin paljon positiivista palautetta niin soiton saaneilta kuin soittajiltakin. Soittajina oli noin 170 vapaaehtoista ja parikymmentä seurakuntien työntekijää, jotka kaikki koulutettiin tehtävään. He ovat kertoneet kokeneensa tehtävänsä merkitykselliseksi.

– Suurimmalta osin kohtaamiset ovat olleet aivan ihania. Lähes kaikki ovat olleet todella ilahtuneita ja kiitollisia soitosta. Tämä on ollut hyvä tapa pitää yllä ikäihmisten seurakuntayhteyttä nyt, kun tilaisuuksia ei ole. Soitoista on tullut itsellekin hyvä joulumieli, kertoo suuren määrän puheluita soittanut Maarit Hirvelä Tapiolan seurakunnasta.

Vastaavaa projektia ei Espoon seurakunnissa ole aikaisemmin toteutettu. Kokemus on kuitenkin ollut positiivinen ja osoittanut, että vastaavalle toiminnalle olisi tulevaisuudessakin tarvetta. Projektia tehtiin yhteistyössä seurakuntien diakoniatyön kanssa.

Espoossa on kuusi evankelis-luterilaista seurakuntaa, joista viisi on suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen. Yli 80-vuotiaita seurakuntien jäseniä on Espoossa yhteensä noin 8 000.

Mon Dec 28 13:30:00 EET 2020