Kasviksista makua diakonialounaisiin

Espoonlahden kirkon diakonialounaat siirtyvät helmikuusta 2021 alkaen niiden alkuperäisiin ajankohtiin. Lämpimän ja ilmaisen lounaan voi noutaa kirkolta mukaan ma ja to klo 12-13. Soukan kappelista ruokaa saa mukaan ti klo 11-12.

Kuvassa maskikasvoinen emäntä Merja Söderberg pitää käsissään take away -paperikassia.

Emäntä Merja Söderberg vastaa diakonialounaiden valmistamisesta Espoonlahden kirkolla. Kuva: Eija Harju

Mukaan otettavat take away -lounaat jaettiin viime viikkoon saakka elintarvikejakelun yhteydessä. Järjestely osoittautui pulmalliseksi.
-Kokeilun myötä kadotimme yhteyden ennen viime kevättä, korona-rajoitusten alkaessa, diakonialounaalla käyneisiin. Yhtä henkilöä lukuun ottamatta heitä ei ole näkynyt elintarvikejakelussa, diakonialounaiden valmistamisesta Espoonlahden kirkolla vastaava emäntä Merja Söderberg kertoo.

Espoonlahden kirkolla diakonialounasta on tarjolla 2.2.2021 alkaen take awayna maanantaisin ja torstaisin klo 12-13. Valtiolta saadun korona-avustuksen turvin lounaat ovat ilmaisia. Kodinomainen diakonialounas sisältää lämpimän ruoka-annoksen, tuoresalaattia ja leivän. Keittopäivänä lisäkkeitä ovat leipä ja jälkiruoka.

Hävikkiruokaa arvostetaan

Lounaiden valmistamisessa Merja Söderberg hyödyntää mahdollisuuksiensa mukaan elintarvikejakelusta ylijääneitä kasviksia, hedelmiä ja leipiä.
-Kasviksia ja hedelmiä ei kannata heittää pois ensimmäisen tummentuman tai rypyn ilmaannuttua niiden pintaan. Niistä voi tehdä yhä erilaisia kasvislisäkkeitä ja jälkiruokia, Merja Söderberg kertoo.

Useita vuosia Espoonlahden kirkon keittiöllä työskennellyt Merja Söderberg on ilokseen havainnut, että ihmisten suhtautuminen hävikkiruokaan on muuttunut myönteisemmäksi. Myös kasvisruoan suosio on lisääntynyt diakoniaruokailussa.

Kulloinkin saatavilla olevista ylikypsistä kasviksista voi valmistaa esimerkiksi ratatouillea muistuttavan kasvispadan.
- Raaka-aineiksi käyvät paprika, tomaatti ja kesäkurpitsa. Pataan voi lisätä yrttejä ja chiliä omien makumieltymyksiensä mukaan. Purkillinen tomaattimurskaa tuo lisäkkeeseen väriä, makua ja nestettä, Merja Söderberg vinkkaa.

Kasvispadan kanssa voi tarjota esimerkiksi papuja ja vähän leipää.

Yksi Merja Söderbergin suosikeista on uunipaahdetut paprikat. Ennen paahtamista paprikat pilkotaan ja ne pyöritellään rypsiöljyssä.
- Laitan lohkot uuniin vartiksi, 195 asteeseen. Otan ne pois uunista ja lisään niihin suolaa. Tämän jälkeen paprikat menevät vielä noin 10 minuutiksi uuniin. Paprikoiden reunojen tummuusasteen jokainen voi määritellä oman mieltymyksensä mukaan.

Kun paprikat ovat paahtuneet sopivasti, niin ennen tarjolle laittoa Merja Söderberg lisää niihin vielä mustapippuria.
- Paahdetut paprikat voi laittaa esimerkiksi tuoresalaatin päälle tuomaan vaihtelua tai laittaa ihan sellaisenaan tarjolle. Uunipaahdetut paprikat säilyvät syötävinä useamman päivän.

Banaanisosetta pakkaseen

Toisinaan elintarvikejakelun kautta tulee iso lasti hieman tummentuneita banaaneja. Nekään eivät mene Espoonlahden kirkon keittiössä hukkaan.

- Banaanit voi soseuttaa ja pakastaa ilmatiiviisiin pusseihin. Valmista banaanisosetta voi käyttää raaka-aineena leivontapäivinä esimerkiksi kahvikakuissa ja muffinsseissa.

• Take aw​ay -diakonialounas Espoonlahden kirkolla ma ja to klo 12-13.
  • Take away -ruokajako ti klo 11–12 Soukan kappelilla.

Teksti ja kuva: Eija Harju

Mon Feb 01 12:07:00 EET 2021