Porinaporukassa pääsee mukaan muiden joukkoon myös koronarajoitusten aikana

Diakonissa Minna Martiskainen Olarin seurakunnasta on kehittänyt etsivää vanhustyötä ja tekee paljon yhteistyötä muiden vanhusten parissa toimivien tahojen kanssa. Yksi toimintamuoto on nimeltään Porinaporukka.

Kuvassa on kaksi eri-ikäistä naista hatut päässään ja käsissään onnittelukyltit, toisella diakoniatyöntekij...

Diakonissa Minna Martiskainen ja Elma Auvinen juhlivat vuosi sitten Olarin Porinaporukan juhlapäivää, kuva on otettu ennen korona-aikaa. Kuva: Laura Annila.

– Työskentelin Olarin seurakunnassa etsivän vanhustyön projektissa vuosina 2017–2019. Projektin tavoitteena oli löytää yksinäisiä ikäihmisiä seurakunnan alueelta, kohdata heidät ja vastata heidän tarpeisiinsa, Minna Martiskainen kertoo.

Tämän projektin myötä löytyi myös Porinaporukka-toiminta ja Olarin ryhmä, jota Minna on luotsannut yhdessä Parempaa elämää lähitoiminnalla -hankkeen Laura Annilan ja upeiden vapaaehtoisten kanssa.

– Yhteistyö on ollut alusta asti hyvin luontevaa, koska työtä ohjaavat samankaltaiset arvot ja tavoitteet. Molempien hankkeiden kantavana ajatuksena on ollut se, että kukaan ei jäisi yksin kotiin, vaan jokaiselle löytyisi mielekästä tekemistä arkeen ja yhteisö, johon voisi tuntea kuuluvansa.

– Lisäksi toimintamme ehdoton arvo on se, että jokainen on arvokas sellaisenaan ja tervetullut toimintaan mukaan omana itsenään. Yhteistyön hedelmä on tietysti ensisijaisesti ollut se, että ihmiset tulevat tavoitetuiksi ja kohdatuiksi, mutta oman työni näkökulmasta on ollut merkityksellistä myös luoda yhteistyöverkostoja ja solmia kontakteja muiden etsivää vanhustyötä tekevien tahojen kanssa.

– Yhteinen jakaminen on merkinnyt paitsi ideointia ja tiedon jakamista yhteisen hyvän kasvattamiseksi, myös epävarmuuden ja huolien puolittamista työssämme. Seurakunnan työntekijänä minulle on tärkeää kohdata ihmisiä heidän omissa ympäristöissään ja siihen Porinaporukka on antanut oivan mahdollisuuden. Vaikka projekti päättyi, työ jatkuu, Minna Martiskainen toteaa.

Porinaporukat ovat espoolaisille ikääntyneille tarkoitettuja, kaikille avoimia ja maksuttomia ryhmiä. Ryhmissä kahvitellaan, pelaillaan, jumpataan, visaillaan ja vaihdetaan kuulumisia.

Tärkeintä on kuitenkin leppoisa yhdessäolo ja kokemusten jakaminen. Nyt epidemian aikaan tapaamiset järjestetään etänä: verkossa Zoom-yhteydellä ja 4–6 hengen ryhmäpuheluissa. Kaikki ikäihmiset ovat tervetulleita mukaan.

Toiminnasta vastaa Suomen Asumisen Apu ry:n Parempaa elämää lähitoiminnalla -hanke.

Lisätietoja

Minna Martiskainen, diakonissa, Olarin seurakunta, 050 3307129 tai minna.martiskainen@evl.fi

Ilmoittautuminen mukaan ryhmiin puhelimitse 050 4700 374, Laura Annila ja www.porinaporukka.fi.

Wed Feb 03 12:00:00 EET 2021