Yhteisvastuukeräys pureutuu ikäihmisten taloudellisiin vaikeuksiin

Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräyksen tuotolla autetaan taloudellisissa ongelmissa olevia ikäihmisiä niin Suomessa kuin kehittyvien maiden kriisialueilla. Keräys alkaa 7.2.2021. Koronarajoitusten vuoksi Yhteisvastuukeräys keskittyy verkkoon.

67-vuotias Maria Nyrambagazohe asuu Kyakan pakolaisasutusalueella Ugandassa kahden lapsenlapsensa kanssa. He pakenivat Ugandaan Kongon väkivaltaisuuksia vuonna 2018. Kuva: Sumy Sadurni.

Näppärimmin keräykseen voi osallistua tekemällä lahjoituksen tilisiirrolla, MobilePaylla tai tekstiviestillä. Tilisiirrolla lahjoituksen voi ohjata oman seurakunnan kautta käyttämällä seurakuntakohtaista viitenumeroa. Myös MobilePayssa on mahdollisuus kohdentaa lahjoitus tietyn seurakunnan keräystilille.

Koronatilanteen takia Espoon seurakunnissa ei ole ainakaan lähikuukausina liikenteessä vapaaehtoisia lipaskerääjiä. Keräyslippaita löytyy silti ainakin Espoonlahden kirkon aulasta, Tapiolan seurakunnan Virsusta ja tuomiokirkkoseurakunnassa Kalajärven kappelilta sekä niiltä kappeleilta, joissa tarjotaan noutolounasta.

Lisäksi muun muassa Espoonlahden kirkolla ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kappeleilla on myynnissä käsitöitä ja muita tuotteita Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.
Yhteisvastuukeräyksen alkamista juhlistetaan Espoon seurakuntien messuissa sunnuntaina 7.2. Silloin vietetään kynttilänpäivää. Messuihin pääsee osallistumaan verkon kautta. Koostesivu Espoon seurakuntien verkkotilaisuuksistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

8.–12.2. Auroran kappelilla vietetään take away -keittoviikkoa. Noutolounaiden tuotto ohjataan Yhteisvastuukeräykselle. Maalis-huhtikuussa on ohjelmassa konsertteja, jotka ainakin striimataan seurakuntien somekanavien kautta. Luvassa on muun muassa Miika Vintturin konsertti 7.3. Se suoratoistetaan Olarin seurakunnan Youtube-kanavan kautta. Suvelan kappeli tarjoaa konserttisarjan.

Esbo svenska församling aikoo järjestää Yhteisvastuutapahtuman 8.5. ja Auroran kappeli 25.4., mutta niidenkin toteutumista korona vielä varjostaa.
Leppävaaran kirkossa voi helmikuun arki-iltaisin osallistua 2–6-henkilön ryhmissä Pakohuonepeliin. Sen osallistumistuotot ohjataan Yhteisvastuukeräykselle. Jo tässä vaiheessa kaikki peliajat ovat varattuja.

Diakoniatyö ikäihmisten apuna

Köyhyys aiheuttaa vähävaraisille vanhuksille helposti terveydellisiä ongelmia, sosiaalista eristäytymistä, yksinäisyyttä ja digisyrjäytymistä.
Eläkeiän köyhyyden merkittäviä tekijöitä voivat olla työelämän ulkopuolelle jääminen, kotiäitiys, työkyvyttömyys, pitkäaikaistyöttömyys, pienipalkkaisuus, sairaudet – tai näiden kaikkien yhdistelmä. Listalle kuuluvat niin ikään kallis asuminen, peritty huono-osaisuus, mielenterveyden ongelmat sekä monet yllättävät tekijät.
40 prosenttia eläkeläisistämme saa eläkettä alle 1 250 euroa kuukaudessa. Karua on, että suurin yksittäinen seurakuntien ruoka-avun asiakasryhmä on vähävaraiset vanhukset.

Kunkin seurakunnan keräystuotosta 20 prosenttia jää käytettäväksi ikäihmisten ahdingon helpottamiseen oman seurakunnan alueella.
Vuonna 2019 seurakuntien diakoniavastaanotoilla tavattiin yli 150 000 yli 70-vuotiasta, joka muodostaa kuitenkin vähän yli kymmenesosan kaikista kohtaamisista. Diakoniatyöntekijöiden kokemus valtakunnallisesti on, että ikääntyneet turvautuvat apuun vasta silloin, kun tilanne on edennyt huonoksi.

Yhteisvastuukeräyksen toisena valtakunnallisena tuotonsaajana on Kirkon diakoniarahasto. Se kohdentaa 10 prosentin osuutensa keräystuotosta ikäihmisten taloudelliseen auttamiseen ja elämänlaadun kohentamiseen. Diakoniarahaston avustukset haetaan paikallisseurakuntien diakoniatyön kautta.
Keräyksen toinen maanlaajuinen tuotonsaaja on Seurakuntaopiston kokoama kansanopistoverkosto. Se toteuttaa yhteisvastuuvaroilla ikäihmisille maksutonta digitaitojen opastusta lyhytkursseina vuodesta 2022 alkaen.

Kaukana tarve on vieläkin suurempi kuin meillä

60 prosenttia Yhteisvastuukeräyksen tuotosta ohjataan kehittyviin maihin Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.
Maailman katastrofialueilla Yhteisvastuukeräyksen 2021 tuotolla tuetaan arvokkaan vanhuuden mahdollistamista auttamalla katastrofien, konfliktien ja luonnonmullistusten aiheuttamissa hätätilanteissa hauraimpia yhteisöjä, vanhuksia ja perheitä. Yksi kansainvälisen diakonian kohdemaista on Uganda, mutta apua ohjataan tarpeen mukaan yli kymmeneen maahan.
Yhteisvastuukeräys alkaa 7.2.2021. Se kestää poikkeuksellisesti elokuun loppuun asti. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti ja keräyksen esimiehenä Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo.

Hashtagit somessa: #enitenyllättiköyhyys #yhteisvastuu2021

Yhteisvastuun valtakunnalliset sivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Yhteisvastuukeräys Espoon seurakunnissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Näin lahjoitat Espoon seurakuntien kautta YhteisvastuukeräykseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä