Kirkko Espoossa kutsuu jakamaan toivoa

Espoon seurakuntien tämän vuoden pääsiäisteemana on toivo. Koronapandemiavuoden aikana ehkä jokainen on kokenut toivottomuutta: Miten tästä selvitään? Mihin voin epävarmuudessa luottaa? Espoon katukuvaan pääsiäiseksi ilmestyvä viesti ”Täällä asuu toivo” kertoo, että toivoa on aina, myös vaikeimpien tilanteiden keskellä.

Kuvassa äiti ja vauva tekonurmella jalkapallon kanssa. Kuvassa lukee Täällä asuu toivo.

Kuva: Katja Tähjä.

Toivon tarinoita voi löytää Espoon katukuvasta pääsiäisen molemmin puolin 29.3.–11.4. Kolme erilaista kuvaa arjen toivosta tulee esille katujen varsille, ostoskeskuksiin, metroasemille ja busseihin. Valokuvaaja Katja Tähjä tallensi helmikuussa 2021 viiden espoolaisen elämää niissä paikoissa ja tilanteissa, jotka tuovat heille toivoa.

Yksi kampanjan kasvoista, jalkapalloilija Sanna Ylianttila, 29, kokee, että toivo löytyy ihan arjen keskeltä. Siitä hetkestä, kun saa poikansa puettua talvivaatteisiin ja pääsee koko perheellä ulkoilemaan.

"Minulle toivo merkitsee asiaa, minkä avulla varsinkin heikoista ja rankemmista hetkistä pääsee yli. Elämään toivoa tuovat puolivuotias poika ja jalkapallo. Liikunta on aina ollut henkireikä."

Tarve toivoon on näkynyt seurakuntien keskusteluavussa

Espoonlahden seurakunnan diakoni Liisa Pohjonen on huomannut työssään, että nyt on tarvetta toivolle. ”Kulunut vuosi on tuonut esiin toivon hiipumisen. Vielä vuosi sitten keväällä ihmiset jaksoivat tsempata ja uskoa siihen, että kohta helpottaa. Nyt on alkanut näkymään väsymystä ja epätoivoa.”

”Epätoivo liittyy paljolti yksinäisyyteen ja siihen, että kodin seinät alkavat kaatumaan päälle. Ihmiset kaipaavat kipeästi toisten ihmisten läsnäoloa ja yhteistä tekemistä.”

Liisa Pohjonen kokee, että seurakunnilla on paljonkin annettavaa toivon kokemuksen lisäämiseen. ”Konkreettinen apu on keskusteluapu ja tavoitettavuus. Meihin seurakunnan työntekijöihin voi olla yhteydessä isoissa ja pienissä murheissa. Olemme tavanneet kävelylenkeillä ja kirkossa turvavälein. Ihmiset ovat olleet kiitollisia, että on joku paikka, mihin pääsee juttelemaan. Ei meillä ole mitään valmiita vastauksia, mutta yhdessä epävarmuus on helpompi kestää.”

Toivon tarinat jakoon sosiaalisessa mediassa

Espoon seurakuntien Täällä asuu toivo -kampanja kutsuu jakamaan toivoa. Oman elämän arkisia toivon tarinoita voi jakaa sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #TäälläAsuuToivo ja #HärBorHoppet. Verkkosivujen videoilla myös kampanjan kasvot kertovat oman toivon tarinansa.

Leppävaaran seurakunnan kirkkoherra Kalervo Salo näkee toivon keskeisenä osana kristillistä uskoa.

"Toivo, jonka kristinusko tuo pahuuden ja vaikeiden tilanteiden keskelle on se, että lopulta aina hyvä voittaa. Se on Raamatun lupaus. "

Diakoni Liisa Pohjonen on samoilla linjoilla. ”Suurin asia, mitä me voimme tässä tilanteessa tehdä, on muistuttaa siitä, että me emme ole yksin, vaan Jumala näkee ja kuulee meidät hyvissä ja huonoissa hetkissä ja pitää meistä huolta. Toivo on luottamusta siihen, että vielä asiat ovat paremmin.”

Espoon seurakunnat tukevat ja auttavat myös pääsiäisen pyhinä. Espoon seurakuntien Papin puhelimeen voi soittaa joka päivä klo 9–21. Myös muiden seurakuntien työntekijöiden kanssa voi sopia keskusteluajoista. TukiChatti päivystää verkkosivuilla espoonseurakunnat.fi arkisin klo 15–18.

Tutustu lisää Toivon teemaan.

Tue Mar 23 15:44:00 EET 2021