Espoon seurakuntien muskarit ovat suosittu pikkuväen harrastus

Espoon seurakuntien musiikkileikkikoulut ovat säilyttäneet vetovoimansa vauva- ja taaperoperheiden harrastuksena. Syys- ja kevätkauden muskareihin pääsee ilmoittautumaan verkossa 15.4.–20.5.

kuvassa muskarilainen tutustuu marakasseihin

– Muskareiden suosio on pysynyt suhteellisen tasaisena parikymmentä vuotta. 10 vuotta sitten lapsia oli enemmän 3–4-vuotiaiden ryhmissä, nyt suosittuja ovat vauva- ja taaperoryhmät, kertoo parikymmentä vuotta musiikkileikkikoulun opettajana työskennellyt Liisa Soinio Tapiolan seurakunnasta.

Soinion mukaan Espoon seurakuntien musiikkileikkikoulut tulevat vuosittain täyteen ja joissakin vauvaryhmissä omaa paikkaa voi joutua jonottamaan hetken verran.

Ryhmiä niin sylivauvoille kuin eskari-ikäisille

Vuonna 2018 Espoon seurakunnat järjestivät yhteensä 94 musiikkileikkikouluryhmää ja niissä kävi viikoittain 1431 ihmistä. Musiikkileikkikoulut on suunnattu sylivauvasta esikouluikäisiin. Vauva-, taapero- ja sisarusryhmissä lapsi käy yhdessä vanhemman kanssa. 3–6-vuotiaiden ryhmiin lapsi osallistuu itsenäisesti. Isommille lapsille on tarjolla myös muskarikuoroja ja kanteleryhmiä.

– Muskareissa on soittoa, laulua, loruilua, liikkumista ja tanssimista. Pienten ryhmissä kiinnitetään paljon huomiota aikuisen ja lapsen välisen yhteyden vahvistamiseen. Leikin lisäksi mukana on muun muassa heijaus- ja silittelylauluja.

– Vanhemmat kiittävät siitä, että menetelmät ovat monipuolisia ja lasten mielenkiinto säilyy koko muskarihetken ajan. Itse haluan välittää perheille riemua. Musiikki voi olla asia, joka kantaa koko elämän ajan.

Espoon seurakuntien musiikkileikkikoulut ovat avoimia kaikille espoolaisille. Muskarit maksavat 75 euroa lukukaudelta, sisarusalennus on -50%. Maksusta voi hakea taloudellisista syistä maksuvapautusta. Kaksi ensimmäistä tuntia ovat maksuttomia kokeilukertoja.

Tutustu ja ilmoittaudu muskareihin mukaan.

2021-04-14 11:27:00.0