Kirkko Espoossa osallistuu Leikkiviikkoon – somessa jaossa leikkivinkkejä

Valtakunnallista Leikkiviikkoa vietetään 19.–24.4. Viikko huipentuu lauantaina 24.4. Leikkipäivään, jonka teemana on ”Leikkien lähelle luontoa”. Espoon seurakunnat osallistuvat Leikkiviikkoon jakamalla leikkivinkkejä ja laululeikkejä sosiaalisessa mediassa.

750 tiina hanninen .jpg

Espoon seurakuntien kasvatuksen asiantuntija Tiina Hänninen kertoo, miksi leikki on luovuttamaton osa seurakuntien toimintaa.

Miksi Espoon seurakunnat osallistuvat Leikkipäivään ja -viikkoon?

– Leikki on lapsen oikeus. Jokaisella lapsella on oikeus ikänsä mukaiseen leikkimiseen ja virikkeelliseen toimintaan. Myös seurakunnissa haluamme välittää leikin ilosanomaa ja siksi osallistumme Leikkiviikkoon.

Mikä leikissä on tärkeää?

– Leikki on lasta motivoivaa ja iloa tuottavaa toimintaa, jossa lapset samalla oppivat ja kehittävät monia taitoja. Leikin avulla lapsi jäsentää maailmaa, elämää ja itseään suhteessa muihin, myös Jumalaan. Leikin avulla lapsi käsittelee omaan elämään ja kokemusmaailmaansa vaikuttavia iloja ja suruja. Siksi on tärkeää, että lapsella on mahdollisimman paljon mahdollisuuksia leikkiin.

Onko aikuisen pakko leikkiä lapsen kanssa, jos ei jaksa?

– Tutkimukset todistavat, että aikuisen aktiivinen läsnäolo leikissä rikastuttaa myös lasten välistä vuorovaikutusta. Aikuisen fyysinen ja psyykkinen läsnäolo tukee lasten välistä vuorovaikutusta ja ehkäisee ristiriitatilanteiden syntymistä. Ei ole kuitenkaan yhtä oikeaa tai väärää tapaa leikkiä. Tässäkin on tärkeä olla itselleen armollinen ja luottaa siihen, että oma läsnäolo ja saavutettavissa oleminen voi olla lapselle riittävää. Aikuisen tärkein tehtävä on turvata lapsen mahdollisuus leikkiin ja huolehtia siitä, että jokainen lapsi pääsee mukaan yhteiseen leikkiin.

Espoon seurakuntien lasten ja perheiden somekanavat:

Espoonlahti:

FB Espoonlahden seurakunnan lapset ja perheet

IG Enkelin suojassa

Leppävaara:

FB MiniSiipi

IG MiniSiipi

YouTube MiniSiipi

Olari:

FB Olarin lapset ja perheet

IG Olarin perheet

Tapiola: