Espoon seurakunnilta katastrofiapua Etiopian Tigrayn alueen kriisiin

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 15 000 euroa Etiopian Tigrayn konfliktin uhrien auttamiseen. Avustus sisältää ruoan- ja vedensaannin turvaamista, hygieniatilanteen parantamista, koronaviruksen leviämisen torjumista, rauhatyötä sekä psykososiaalista tukea.

Kuvassa ihmisiä lajittelemassa vaatteita ison vaalean tiilirakennuksen edessä.

Tigrayn konfliktin takia tuhannet ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa. Kuva: EECMY-DASSC

Pitkään jatkunut poliittinen epäsopu Etiopian hallituksen ja Pohjois-Etiopian Tigrayn alueen paikallishallinnon välillä puhkesi aseellisiksi yhteenotoiksi 4.11.2020. Taistelujen seurauksena tuhannet ihmiset pakenivat kodeistaan, osa naapurimaahan Sudaniin ja muualle. Tilanne on edelleen levoton, ja humanitaarisen avun tarve suuri. Koronapandemia ja heinäsirkkaparvien aiheuttamat tuhot viljelyksille vaikeuttavat oloja.

Maaliskuussa 2021 tilanne oli edelleen arvaamaton ja taistelut jatkuivat. Tilanne on kuitenkin helpottunut sen verran, että humanitaarisen avun toimittajia on päässyt perille, vaikka sekä kapinalliset että hallituksen joukot järjestävät tiesulkuja.

Nyt käynnistetyllä avustushankkeella turvataan ruoan- ja vedensaantia sekä autetaan erityisesti nälkää näkeviä lapsia, odottavia ja imettäviä äitejä sekä ehkäistään koronaviruksen leviämistä parantamalla hygieniaoloja. Koronaviruksen leviämisen estämiseksi ja hygieniatilanteen parantamiseksi rakennetaan myös vessoja ja käsienpesupisteitä sekä jaetaan kasvomaskeja ja käsidesiä. Hankkeeseen sisältyy myös rauhanrakentamista yhteisöjen välillä sekä psykososiaalista tukea. Apua on tarkoitus antaa sekä pakolaisille että alueen asukkaille.

Suomen Lähetysseura toimittaa avun perille yhteistyökumppaniensa kautta. Kirkkojen kansainvälinen avustusverkosto ACT-allianssi ja Luterilainen maailmanliitto työskentelevät Tigrayn alueella yhteistyössä Etiopian Mekane Yesus -kirkon sekä Etiopian ortodoksisen kirkon kanssa.

Espoon seurakuntien vuoden 2021 talousarviossa on varattu katastrofiavustuksiin 120 000 euroa.

Tue Apr 20 13:15:25 EEST 2021