Kirkko Espoossa muistaa kummeja tekstiviesteillä

Valtakunnallista Kummipäivää vietetään sunnuntaina 6.6. Seurakunnat arvostavat jokaista kummia ja haluavat nostaa kummiutta esiin. Samalla tarjotaan vinkkejä, joita kummi ja kummilapsi voivat tehdä yhdessä joko etäyhteyksin tai turvallisesti kasvokkain.

Kuvassa supersankarihahmon harteilla pieni tyttö, jolla on myös samanlainen asu.

Kummius on aikuiselle kunniatehtävä. Kuva: AdobeStock.

Kummipäivää vietetään Espoossa pääsääntöisesti virtuaalisesti voimassa olevien koronarajoitusten mukaisesti. Päivä näkyy erityisesti seurakuntien sosiaalisen median kanavissa sekä kummeille lähetettävissä tekstiviesteissä.

Seurakunnat järjestävät kummipäivänä tavallisesti ohjelmaa yhdessä yhteistyökumppaneiksi lupautuneiden alueellisten toimijoiden kanssa. Tänä vuonna Suomen luontokeskus Haltia tarjoaa maksuttoman sisäänpääsyn kummin seurassa kummilapselle Haltian luontonäyttelyihin su 6.6. klo 10–17.

Kummi tukee lasta ja perhettä

Kaikki lapset, jotka kastetaan Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa saavat vähintään yhden kummin. Kummius on kunniatehtävä ja kummiksi ryhtyvä lupaa olla lapsen ja perheen tukena mahdollisuuksien mukaan. On lahja saada seurata kummilapsen kasvua ja matkaa elämässä. Kummin tärkeä tehtävä on toimia lapsen aikuisena ystävänä. Eikä kummin tehtävät muutu, kummilapsen aikuistuessa tai kasteen tapahtuessa vauvaiän jälkeen.

Vinkkejä kummille

Kummius on aina tapauskohtaista riippuen kummin ja kummilapsen elämäntilanteesta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää yhteyttä toisiinsa tiiviisti. Kolmatta kertaa valtakunnallisesti vietettävä Kummipäivä tarjoaa käytännön vinkkejä kummille myös etäajan yhteydenpitoon. Voi järjestää esimerkiksi etäjuhlat, lukea iltasadun puhelimitse tai videopuhelussa tai vaikka pelata lautapelejä etänä, mutta silti yhdessä. Lisää vinkkejä yhteiseen tekemiseen löytyy osoitteista kumminkaa.fi ja kummipäivä.fi.

Jos kohtaaminen kasvokkain on mahdollista, on ulkona kiva tavata ja tehdä yhdessä vaikkapa luontoretki. Kaikkea ei ole tarkoitus tehdä juuri Kummipäivänä. Joka päivä voi olla kummipäivä, joskus riittää puhelinsoitto ja kuulumisten vaihto.

Lisätietoja Haltian näyttelyvierailusta Kummipäivänä:

Suomen luontokeskus Haltia tarjoaa maksuttoman sisäänpääsyn kummilapselle Haltian luontonäyttelyihin Kummipäivänä su 6.6. klo 10-17. Eli kummi voi tuoda kummilapsensa maksutta Haltian näyttelyihin tuona päivänä.
- Huomioithan, että Haltian näyttelyihin otamme maksimissaan 30 hlöä per tunti. Suosittelemme tekemään ennakkovarauksen verkossa: https://shop.haltia.com/fi_FI/nayttelyliput-ja-opastuksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
- Lisätietoa Haltian näyttelyistä, mm. uudesta Lataa aivosi luonnossa -näyttelystä, löytyy täältä: https://haltia.com/nayttelyt/Linkki avautuu uudessa välilehdessä
- Tarkista koronan vaikutukset Haltiaan: https://haltia.com/koronan-vaikutukset-haltiaan/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-05-27 20:44:34.0