Espoon Velskolan kartano korjataan leirikäyttöön

Alustavasti kartano voisi olla käytössä kesällä 2023. Aikataulu täsmentyy hankesuunnittelun myötä.

Velskolan kartano on vaalea rapattu kaksikerroksinen rakennus.

Kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Velskolan kartanon julkisivu säilyy peruskorjauksessa. Kuva Tommi Heinonen

Espoon seurakuntien Velskolan kurssikeskuksen kartanorakennus peruskorjataan. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti asiasta 26.5.2021 kokouksessaan. Kartanon majoitus- ja opetustilat ovat tärkeitä etenkin rippikoululeirien järjestämisessä, mutta tila palvelee hyvin myös muuta leiritoimintaa. Kartano on ollut suosittu myös hiljaisuuden retriittien pitopaikkana. Tila on ollut pois leirikäytöstä useamman vuoden, kun rakennuksen kunnostustarvetta ja sen kustannustasoa on selvitetty. Kartanossa tulee korjauksen jälkeen olemaan tilat 40 hengen ryhmälle.

Tarveselvityksen mukaan peruskorjauksessa uusitaan talotekniikka ja tehdään tarvittavia korjauksia niin julkisivuun kuin sisätiloihin. Rakennuksen kulttuurihistoriallisen merkityksen vuoksi julkisivu ja keskeiset sisätilat korjataan niin, että niiden ulkoasu ei muutu. Rakennuksen ikkunat ja saniteettitilat uusitaan.  Ilmanvaihtoa parannetaan ja sisäilman laadun varmistamiseen kiinnitetään muutenkin huomiota. Myös kartanon lämmitysjärjestelmä tullaan seurakuntayhtymän ympäristöpolitiikan mukaisesti vaihtamaan maalämpöön, mutta muutos tapahtuu peruskorjauksesta irrallisena omana hankkeenaan.

Nyt tehdyn hankepäätöksen jälkeen käynnistyy hankesuunnittelu, jonka myötä aikataulu, peruskorjauksen sisältö ja kustannustaso täsmentyvät. Hanketyöryhmään on nimetty eri seurakunnista kustakin yksi jäsen. Todennäköisesti kartano saadaan käyttöön kesällä 2023.
1930-luvulla rakennettu Velskolan kartano sijaitsee Nuuksion kupeessa Pohjois-Espoossa. Kartano on ollut Espoon seurakuntayhtymän omistuksesta vuodesta 1981. Leiritoiminta aloitettiin kartanorakennuksessa ja vuonna 1984 valmistuivat ns. Väentuvan tilat vanhaan navettarakennukseen. Alueen rakennuksia on kunnostettu eri vaiheissa.

Velskolan kurssikeskuksen lisäksi seurakuntayhtymä omistaa Hvittorpin ja Hilan kurssikeskukset Kirkkonummella. Seurakunnat ovat vuonna 2018 päättäneet, että leiritoiminta tullaan tulevaisuudessa keskittämään Velskolan ja Hvittorpin kurssikeskuksiin kun taas Hilan kurssikeskuksesta luovutaan. Ennen Hilasta luopumista muissa keskuksissa tulee olla riittävät tilat seurakuntien leireille. Kurssikeskusten tiloja vuokrataan myös muille etenkin kesäkauden ulkopuolella.

Fri May 28 13:44:01 EEST 2021