Gräsan uurnalehdon haudoille istutettujen uusien perennojen hoidosta

Espoon Niittykummussa sijaitseva Gräsan uurnahautausmaa kunnostettiin vuoden 2020 aikana. Vihertyöt saatiin päätökseen ennen joulua. Korjausurakassa istutettiin vanhojen ja huonokuntoisten kasvien tilalle lähes kahdeksantuhatta kasvia. Haudoille istutettiin monivuotisia perennoita. Näitä ovat esimerkiksi idänkurjenpolvi, tarhapäivälilja, varjoyrtti ja rönsyansikka.

Kuvassa on hauta, jonka maahan on istutettu pieniä rönsyansikan taimia, takana on valkoinen puuristi ja kyn...

Rönsyansikan taimia istutettuna haudalle. Kuva: Reija Hirvonen.

– Nyt olisi tärkeää, että haudoille istutetut perennat saisivat juurtua kasvualustaansa rauhassa, eikä niitä nostettaisi ylös, hautaustoimen päällikkö Juha Ollila Espoon seurakuntayhtymästä kertoo.

– Ensimmäisenä vuotena perennat kasvattavat etupäässä juuristoa, jolloin maanpäällinen versosto ei kasva välttämättä vielä kovin tuuheaksi.

–  Mikäli omaiset haluavat istuttaa omia, yksivuotisia kukkia läheistensä haudoille, olisi hyvä, jos istutukset tehtäisiin aina perennakasvien väliin, Ollila sanoo. Omaiset vastaavat myös itse istuttamiensa yksivuotisten kukkien kastelusta.

–  Siten molemmat kasvit saisivat tilaa kasvaa rauhassa. Jos nyt istutetut perennat nostetaan ylös ja heitetään roskiin, ei seurakuntayhtymän toimesta istuteta uusia perennoja ko. haudalle.

Uurnahautausmaata kunnostettiin vaihtamalla kasvualustat sekä haudoilla että hautausmaan puistomaisilla alueilla. Hautausmaan yleisille alueille laitettiin rauduskoivuja, taikinamarjapensaita ja lamohietakirsikkaa. Alueelle on rakennettu automaattinen kastelujärjestelmä.

Gräsan uurnalehdon peruskorjauksen toteutti VRJ Etelä-Suomi Oy. Työt tulivat maksamaan hieman yli miljoona euroa.

Olarin kirkon vieressä sijaitsevalla uurnalehdolla on pinta-alaa 0,6 hehtaaria. Peruskorjauksessa kunnostettiin kaikki uurnalehdon käytävät. Pääkäytävät asfaltoitiin. Kapeammat käytävät päällystettiin tasapintaisilla noppakivillä. Käytävillä liikkuminen on nyt helpompaa, sillä esimerkiksi kulkureittien jyrkimpiin kohtiin asennettiin kaiteita. Kaikki kulkuportit uurnalehtoon ovat jälleen käytössä.

Arkkitehti Bey Hengin suunnittelema Gräsan uurnalehto otettiin käyttöön 1996. Tänä vuonna sen käyttöönotosta tulee kuluneeksi 25 vuotta.

Mon May 31 16:15:00 EEST 2021