Espoossa pääsee taas kirkkoon, myös kasteiden, häiden ja hautaamisten rajoitukset väljenevät

Espoon ja Porvoon hiippakuntien ohjeistusten mukaisesti Espoon kirkkojen jumalanpalvelukset avataan jälleen seurakuntalaisille. Myös hautaan siunaamisten, avioliittoon vihkimisten ja kasteiden toimittaminen kirkoissa on mahdollista suuremmalle vierasmäärälle 1.6. alkaen.

Kuvassa Espoon tuomiokirkko sisältä, sinisävyiset penkit, tiiliverhotut pylväät ja kauempana alttari.

Espoon tuomiokirkkoon pääsee jälleen messuun kesäkuun alusta. Kuva: Jukka Granström

Piispojen ohjeen mukaan kirkkosali voidaan jakaa erillisiin, 10 hengen sektoreihin. Seurakunnan tulee huolehtia, että eri sektoreissa olevat ihmiset eivät kohtaa kirkkotilaan tullessa, sieltä poistuttaessa tai ehtoolliselle osallistuessa. Samoin alueen koon pitää olla sellainen, että ihmiset voivat pitää kahden metrin turvaväliä myös sektorialueen sisällä. Toki "saman jääkaapin jakavat" voivat istua sektorin sisällä vierekkäin.

Espoon kirkkoihin ja kappeleihin pystytään näillä ohjeilla ottamaan 10-100 ihmistä kerrallaan. Esimerkiksi Espoon tuomiokirkkoon mahtuu 80 henkeä. Kastekahveja ja muistotilaisuuksia koskevat edelleen yksityistilaisuuksia koskevat 10 hengen suositukset.

Jumalanpalvelukset kirkossa, kirkon pihalla ja verkossa

Kaikissa Espoon seurakunnissa voi kesäkuun alusta osallistua jumalanpalveluksiin kirkossa. Espoolaiselle Leena Oikariselle sillä on iso merkitys.

- Olen osallistunut korona-ajan jumalanpalveluksiin verkon välityksellä. Verkkomessuissa syntyy chat-kentän ansiosta ihan uudenlaista yhteisöllisyyttä ja osallisuutta, mutta pyhän tuntu on kirkkotilassa toinen. Paikan päällä rauhoittuu ja virkistyy kokonaisvaltaisesti, Leena Oikarinen sanoo.

Ensi sunnuntaina Oikarinen suuntaakin messuun Espoon tuomiokirkkoon.

Espoon tuomiokirkossa pidetään sunnuntaisin kaksi messua. Tuomiokirkkoseurakunnan messu on kymmeneltä ja Esbo svenska församlingin messu klo 12.15. Molempiin mahtuu 80 henkeä. Espoonlahdessa, Olarissa ja Leppävaarassa messua vietetään klo 11. Olarin kirkkoon mahtuu enimmillään 60 henkeä ja Espoonlahden kirkkoon 100 kirkkovierasta.

Leppävaaran seurakunnassa on päädytty siihen, että messu pidetään kirkon sisäpihalla, satoi tai paistoi.

- Käytännössä Leppävaaran kirkko on koronarajoitusten näkökulmasta pienehkö ja vähän hankalan muotoinen tila. Siten nykyrajoitusten vallitessa ulkona toteutettavaan messuun voi osallistua enemmän ihmisiä kuin sisätiloissa. Ulkoilmamessussa voi olla paikalla enintään 50 henkeä, kirkkoherra Kalervo Salo sanoo.

- Leppävaaran kirkon sisäpiha muodostaa ainutlaatuisen kokonaisuuden. Kirkon pihan läpi kulkee polku, jota pitkin ihmiset kävelevät Leppävaaran keskuksen suunnalta koteihinsa. Sisäpiha on kuin virkistävä keidas. Kirkon keskiaikaista luostaria muistuttavien muurien suojissa on hyvä kokoontua.

Tapiolan kirkko on remontissa, joten messua vietetään Otaniemen kappelissa, jonne mahtuu 20 seurakuntalaista. Tapiolan messuun voi osallistua myös Facebookin kautta. Ehtoollista jaetaan messun jälkeen Otaniemen kappelilla sekä Tapiolan keskustassa, toimitila Virsussa.

Myös suurimmissa kirkoissa on todennäköistä, että kaikki eivät aina mahdu tilaisuuksiin, mikäli kokoontumisrajoitukset eivät olennaisesti lievene kesän mittaan. Näin voi käydä erityisesti kesän lukuisissa konfirmaatiomessuissa. Viime syksynä henkilömäärärajoitukset olivat jonkin verran lievemmät, ja jo silloin osassa messuissa tulijoita oli enemmän kuin tilaan saatiin turvamääräysten vuoksi ottaa.

Jumalanpalvelukseen voi edelleen osallistua laajasti myös verkon välityksellä. Olarin kirkon messut lähetetään suorana seurakunnan YouTube-kanavalla. Leppävaaran ulkoilmamessuja ei suoratoisteta, mutta joka sunnuntai klo 9 julkaistaan Pyhäpuhetta -hartaus Leppävaaran seurakunnan Youtube-kanavalla ja Spotifyssa. Muiden seurakuntien messuihin pääsee osallistumaan seurakunnan oman Facebook-sivun kautta ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnan osalta  Espoon tuomiokirkko -Facebook-sivulla.

Muut tilaisuudet pääasiassa ulkona - turvallisuudesta pidetään huolta kaikissa kohtaamisissa

Seurakuntien muut kesän tapahtumat valmistellaan pääasiassa ulkotiloihin, missä niihin voi tämän hetkisen tiedon mukaan osallistua 50 henkeä. Kaikissa tapahtumissa tulee toteutua 2 metrin turvaväli henkilöiden ja seurueiden välille. Lisäksi tilaisuuksissa käytetään maskeja ja huolehditaan hyvästä käsihygieniasta. Sairaana tai flunssaoireisena ei edelleenkään voi osallistua.

Tue Jun 01 15:40:00 EEST 2021