Ekaluokkalaiset siunataan koulutielle Espoossa

Ekaluokkalaiset saavat siunauksen koulutielle elokuussa Espoon kirkoissa ja kappeleissa. Seurakunnat ympäri Suomea ovat järjestäneet kouluun siunaamisia kohta 30 vuotta.

Kuvassa kaksi aikuista pitää kättään pienen ekaluokkalaistytön pään päällä siunauksen merkiksi.

Viivi Härkönen siunattiin koulutielle viime syksynä Leppävaaran kirkossa. Kuva: Antti Rintala

– Vanhin kummipoikani täyttää tänä vuonna 22 vuotta ja muistan, että olin häntä siunaamassa koulutielle yli 15 vuotta sitten. Eli kyllä tässä aika pitkästä perinteestä on kyse, kertoo Leppävaaran seurakunnan pappi Kaisa Yletyinen.

Yletyinen on mukana siunaamassa alueen ekaluokkalaisia ensimmäisen koulupäivän aattona 10.8. Leppävaaran kirkon sisäpihalla.

– Lapselle tilaisuus voi olla vähän jännittävä, kun se liittyy koulun alkuun. Vanhemman näkökulmasta siunauskirkko on myös aika liikuttava ja merkityksellinen, kun se oma pieni on jo niin iso, että menee kouluun.

Lahjaksi Lapsen Raamattu

Yletyinen toivoo, että siunauskirkosta koululaiselle jäisi turvallinen ja luottavainen mieli aloittaa koulutie.

– Koulun aloitus on iso askel elämässä ja ei haittaa, että lähtee sille matkalle Suuremman suojassa. Siksi pyydämme siunausta tähänkin elämänvaiheeseen sekä koululaiselle että hänen perheelleen.

Kirkko Espoossa järjestää elokuussa kymmenkunta koululaisten siunauskirkkoa. Jokainen koulutiensä aloittava saa lahjaksi Lapsen Raamatun. Osaan tilaisuuksista on koronatilanteen vuoksi ennakkoilmoittautuminen. Kouluvuosi alkaa Espoossa 11.8.2021.

Ekaluokkalaisten siunaaminen Espoossa

Espoonlahden seurakunta

Ma 16.8. klo 18 Espoonlahden kirkko. Koulut: Eestinkallio, Latokaski, Maininki, Meritori, Nöykkiönlaakso ja Saunalahti.

Ti 17.8. klo 18 Espoonlahden kirkko. Koulut: Iivisniemi, Kantokaski, Laurinlahti, Martinkallio, Koulumäki ja Soukka.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta

ti 10.8. klo 18 Espoon tuomiokirkko

ti 10.8. klo 17 ja 19 Kauklahden kappeli

ke 11.8. klo 18 ja 19 Auroran kappeli

to 12.8. klo 18 Kalajärven kappeli

ma 23.8. klo 18 Laaksolahden kappeli

Esbo svenska församling

må 16.8. kl. 18 Esbo domkyrka

Leppävaaran seurakunta

Ti 10.8. klo 17 alkaen tasatunnein Leppävaaran kirkon sisäpihalla. Ilmoittautuminen 1.8. mennessä www.nuortensiipi.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Olarin seurakunta

ti 10.8. klo 18 Olarin kirkko. Ilmoittaudu tästä. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tapiolan seurakunta

ma 9.8. klo 16–18.30 Olarin kirkko. Ilmoittautumiset 3.8. mennessä. Ilmoittaudu tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kauniaisten suomalainen seurakunta

to 12.8. klo 18.30 Kauniaisten kirkko

”Olet iso ja pikkuisen pieni, on uusi ja outo koulutiesi.

Yrität oppia kellonajat, oikean oven ja pihan rajat.

Osaat jo paljon, silti voi jännittää vähän.

Lähetämme enkelin päivääsi tähän.”

Thu Jul 22 10:35:02 EEST 2021