Tapiolassa päästään jouluna peruskorjattuun kirkkoon

Tapiolan kirkon peruskorjaus on loppusuoralla. Parhaillaan työmaalla tehdään sisärakennustöitä ja pihalaatoituksia. Ensimmäistä remontin jälkeistä messua vietetään kirkossa neljäntenä adventtisunnuntaina juuri ennen joulua.

Kuvassa on Tapiolan kirkon betoniseinää ja kattoa, joka on suojattu säältä peittein.

Tapiolan kirkon katto korjattiin peruskorjauksen yhteydessä. Kuva: Antti Rintala

Tapiolan kirkon peruskorjaus pysyy hyväksytyssä budjetissa, mutta valmistuminen siirtyy muutamalla viikolla. Viivästyminen johtuu pääasiassa katossa havaitusta vuodosta, jonka vuoksi myös kirkon katto päätettiin korjata remontin yhteydessä. Myös koronapandemiasta johtuvat viiveet tavarantoimituksissa ovat jonkin verran hidastaneet valmistumista. Etenkin teräsrakenteiden ja puutavaran saamisessa on ollut vaikeuksia.

Tällä hetkellä työmaalla on jäljellä viimeistelytöitä sekä sähköisten, talotekniikkaan liittyvien järjestelmien asennuksia. Esimerkiksi audiovisuaaliset järjestelmät ja lukitukset voidaan asentaa vasta suhteellisen pölyttömään tilaan. Myös urkujen käyttöönottoa edeltävä puhdistus edellyttää, että kirkkosalissa ei ole enää rakennuspölyä.

Peruskorjauksen arvioidaan olevan valmis marraskuun puolessa välissä, jonka jälkeen alkaa kalustaminen ja seurakunnan työntekijät pääsevät muuttamaan työtiloihin. Myös taloteknisten järjestelmien testaaminen ja käyttöönotto jatkuu tuolloin.

Toiminta kirkolla käynnistyy jouluksi – juhlaviikot tammikuussa

Toiminta peruskorjatussa Tapiolan kirkossa alkaa messulla neljäntenä adventtisunnuntaina 19. joulukuuta. Tapiolan seurakunnan messut siirtyvät silloin väistötiloista kirkolle. Joulunalusviikolla kirkossa on konsertteja ja koululaisten joulukirkkoja. Jouluaattona tapiolalaiset pääsevät jälleen kotikirkkoonsa aattohartauksiin ja jouluyön messuun.

Peruskorjattua kirkkoa juhlitaan tammikuussa pitkän kaavan mukaan. Kirkon juhlaviikot pidetään 17.–30. tammikuuta 2022 ja ne huipentuvat juhlamessuun Espoon piispan, Esbo svenskan församlingin ja ystävyysseurakuntien kanssa sunnuntaina 30. tammikuuta.

Suurimmat muutokset tullaan näkemään 1990-luvulla rakennetussa toimistosiivessä, jonka käyttötarkoitus muuttuu remontin myötä. Kirkkoon avataan pääsy Tapiolan keskustan suunnasta sisäraittia eli Polkua pitkin. Polun varrelle nykyisten toimistojen tilalle tulee seurakuntakahvio ja työntekijöille monitilaympäristö. Kirkkosalin ja seurakuntasalin muutokset pidetään mahdollisimman vähäisinä.

Tapiolan kirkon peruskorjauksen perustiedot

Tapiolan kirkon peruskorjaus alkoi toukokuussa 2020 ja se valmistuu jouluksi 2021. Peruskorjaushankkeen toteuttaa Peab Oy. Suunnittelusta vastaavat AFKS (Architects Frondelius + Keppo + Salmenperä Ltd), Ideastructura Oy ja Granlund Oy. Peruskorjaus on suunniteltu kestävän kehityksen periaattein.

Peruskorjauksen enimmäiskustannuksiksi on määritelty 17,3 miljoonaa euroa. Peruskorjaus toteutetaan allianssi-mallilla, jossa kaikilla hankkeen osapuolilla on yhteinen intressi pysyä annetun kustannusraamin sisällä.

Kirkkorakennuksen ulkosivu on suojeltu asemakaavalla, samoin valtaosa sisätiloista. Museovirastoa on kuultu hankkeen suunnittelussa. Korjaukset on tehty pääosin palauttavana, eli kaikki se on kunnostettu, mikä voidaan. Myös uudet rakenteet on toteutettu niin, että lopputulos kunnioittaa alkuperäisen suunnitelman henkeä.

Aarno Ruusuvuoren suunnittelema kirkko on rakennettu vuonna 1965. Edellinen laajempi peruskorjaus ja rakennuksen laajennus on tehty vuonna 1992. Tontilla on kirkkorakennuksen lisäksi uurnalehto, Tapiolan kirkkotarha, joka on avoinna myös peruskorjauksen aikana. Tontin muita rakennuksia ei kunnosteta tässä vaiheessa.

Tapiolan seurakunnassa on noin 22 000 jäsentä ja seurakunta pyrkii palvelemaan kaikkia alueen asukkaita, joita on n. 40 000. Työntekijöitä on reilut neljäkymmentä. Tapiolan seurakunnalla on kirkon peruskorjauksen aikana väliaikainen toimitila Virsu Tapiolan keskustassa, entisen Kenkä-Tapion tiloissa. Myös Esbo svenska församling käyttää Tapiolan kirkon tiloja.

Fri Sep 17 09:16:00 EEST 2021