40 000 euroa katastrofiapua Haitiin

Yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 40 000 euroa Haitin maanjäristyksen uhrien auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Kolme ihmistä nostelee ruokasäkkejä varastossa.

Maanjäristyksen uhreille jaetaan ensivaiheen apuna välttämättömiä perustarvikkeita. Kuva Thomas Noreille / ACT Alliance ACT Alliance

Haitissa 14.8.2021 tapahtunut 7,2 asteen maanjäristys ja jälkijäristykset ovat aiheuttaneet valtavaa tuhoa maan eteläosissa. Maanjäristys on tuhonnut rakennuksia ja katkonut teitä. Arvion mukaan yli 2 200 ihmistä on kuollut ja noin 130 000 rakennusta tuhoutunut. Kokonaisuudessaan järistys on vaikuttanut 2,2 miljoonan ihmiseen elämään ja toimeentuloon.

Kirkon Ulkomaanapu on aloittanut hätäavun toimittamisen alueella. Apu viedään perille Luterilaisen maailmanliiton sekä Norjan kirkon avun paikallisen toimiston kautta.

Ensimmäisen vaiheen hätäapuna alueelle toimitetaan välttämättömiä perustarvikkeita: ruokaa, puhdasta vettä, suojia, huopia ja hygieniatarvikkeita. Samalla kartoitetaan akuutin kriisivaiheen jälkeisiä alueen jälleenrakennustarpeita. Avustuksen edunsaajia ovat kaikkein hauraimmassa asemassa olevat perheet, naiset ja lapset.

Espoon seurakuntien vuoden 2021 talousarviossa on varattu katastrofiavustuksiin 120 000 €. Yhteinen kirkkoneuvosto on kuluvan vuonna myöntänyt varoja Etiopian Tigrayn konfliktin uhrien auttamiseen 15 000 euroa ja Myanmarin konfliktin uhrien auttamiseen 25 000 euroa Suomen Lähetysseuran kautta.

Kuvat: Thomas Noreille / ACT Alliance

2021-09-28 10:50:00.0