Pyhäinpäivänä muistelemme edesmenneitä läheisiämme

Pyhäinpäivä on yksi vaikuttavimmista kirkkopyhistämme. Sitä vietetään lauantaina 6.11. Valo syttyy syksyn pimeyteen, kristillinen toivo kantaa kuoleman yli. Espoon kirkoissa järjestetään erityisiä iltakirkkoja, joissa luetaan vuoden aikana kuolleiden nimet ja sytytetään heille muistokynttilät.

Muistokynttilöitä palamamassa Espoon tuomiokirkon aidalla.

Muistokynttilöitä Espoon tuomiokirkon aidalla. Kuva Jukka Granström.

​​​​​ Valo tuo toivon – sytytä muistokynttilä läheisellesi

Omaisilla on tapana muistaa edesmenneitä läheisiään sytyttämällä haudoille kynttilöitä. Jos matka muualle haudatun läheisen haudalle on liian pitkä, voi kynttilän sytyttää muualle haudattujen muistelupaikoille. Espoossa on viisi hautausmaata: Kappelin, Kirkon ja Kellonummen hautausmaat sekä Gräsan ja Tapiolan uurnalehdot.

Espoonlahden seurakunnan pastorit päivystävät pyhäinpäivänä Kellonummen hautausmaalla klo 12–18, os. Kellonummentie 15. Espoonlahden kirkossa, Kipparinkatu 8, voi läheisen muistoksi sytyttää tuikkukynttilän kynttiläseinälle klo 11 alkavan pyhäinpäivän messun yhteydessä.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan alueella muistelupaikkoja on  Espoon tuomiokirkon pääoven edessä olevan muurin päällinen, osoitteessa Kirkkopuisto 5, Auroran kappelin sisäpihan muistelupaikka,  Heiniemenpolku 1, ja Kalajärven kappelin pihassa olevan ristin juurelle, Ruskaniitty 3.

Leppävaaran kirkolla, Veräjäkallionkatu 2, muistokynttilän voi sytyttää kirkon sisäpihan suihkulähteen reunalle. Kirkossa vietetään messua klo 11 alkaen, jonka jälkeen pyhäinpäivän vietto jatkuu musiikkihetkien ja muun ohjelman parissa päättyen klo 17 alkavaan Pyhäinpäivän kynttiläkirkkoon.

Olarin kirkolla, Rälssitilankuja 1, muistokynttilän voi sytyttää Gräsan uurnalehtoon haudoille ja muistelupaikkaan sekä kirkon sisäpihan kivien ympärille. Pappi tai diakoniatyöntekijä on tavattavissa klo 12–18. Hautakynttilöitä myydään kirkolla lähetyksen hyväksi.
Olarin kirkon parkkipaikalla on meneillään mittavia rakennustöitä, joiden vuoksi lähes kaikki pysäköintipaikat ovat pois käytöstä. Olarin kirkolle ja Gräsan uurnalehtoon pääsee parhaiten nyt julkisilla kulkuneuvoilla.

Tapiolan kirkon peruskorjauksen vuoksi kirkon etupihan muistelupaikka ei ole käytössä. Muistokynttilän voi sytyttää nyt uurnalehdossa, Kirkkopolku 4. Kuumaa mehua on tarjolla muistopaikalla vieraileville klo 13–17.

Pyhäinpäivän kahvila on avoinna Espoon tuomiokirkon seurakuntatalolla

Tuomiokirkon seurakuntatalolla hautausmaan läheisyydessä on kahvila avoinna klo 10–20. Paikalla olevien pappien kanssa on mahdollista keskustella klo 12–18.

Sururyhmiä järjestetään kaikissa Espoon seurakunnissa

Espoon seurakunnat järjestävät sururyhmiä ja -leirejäLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joissa on mahdollista luottamuksellisesti jakaa surussa nousevia tunteita ja ajatuksia yhdessä toisten samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

Digitaalinen Hautahakupalvelu otetaan käyttöön Espoossa

Keskiviikkona 3.11. avautuu Espoossa mobiiliystävällinen hautahakupalvelu osoitteessa hautahaku.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Se on luotu helpottamaan Espoon seurakuntayhtymän hautausmaille haudattujen vainajien hautapaikkojen löytämistä.

Pyhäinpäivän messut, hartaudet ja konsertit löydät täältä.

2021-10-29 12:45:00.0