Seurakuntien joulukalenteri tuo valoa koteihin Espoossa

Joulukalenteri tipahtaa postiluukuista pääkaupunkiseudun seurakuntalaisten koteihin adventin alla.

Kuvassa joulukalenteri ja sen kirjoittaja Karoliina Pentikäinen.

Tämän vuoden joulukalenteri sai innoituksen lähiöstä. Somevaikuttaja ja kirjailija Karoliina Pentikäiselle pyhää on ihmisten arki. Kuva: Marjaana Malkamäki.

Pääkaupunkiseudun seurakunnat jakavat kalenterin kaikkiin pääkaupunkiseudun jäsenten koteihin jälleen tänä vuonna. Odotettua kalenteria kuvittaa tänä vuonna jouluinen lähiö, joka herää luukkujen avaamisen myötä eloon.

Uskon, että joulukalenterien suosio on yllätyksen ja odotuksen tunnussa. On lupa odottaa päivä päivältä jotain hyvää. Seurakunnan kalenterissa lahja on se, että saa joka aamu kokea rohkaisua ja iloa.

Näin pohtii kalenterin tämänvuotinen kuvittaja Pauliina Skarr. Hän tunnustautuu joulukalenterifaniksi. Skarr loihti kalenteriin karttamaisen kuvituksen lähiöstä, joka odottaa joulua.

– Korona-aika on ollut monelle kipeä. Kalenterissa olen pyrkinyt kuvaamaan, miten vaikeuksien keskeltä kasvaa jotakin kaunista, kertoo Skarr.

Odotettu lahja joulun odotukseen

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten seurakuntien lahja jäsenilleen on jo perinne. Kalenteri ilmestyy kuudetta kertaa, paperikalenterin lisäksi somessa. Se on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta sopii myös perheen pienille. Kuvituksessa on käytetty rohkeasti värejä ja yksityiskohtia.

– Joulun sanoma ilosta ja vapaudesta tulee kalenteriin leikkimielisyyden ja värien kautta. Helposti ajatellaan, että hengellisyys on jotain harmaata, vaikeata tai kaukaista. Tässä kalenterissa se on lähellä ihmistä ja elämää.

Myös kalenterin tekstien kirjoittaja, Kolmistaan-blogista tuttu somevaikuttaja ja kirjailija Karoliina Pentikäinen löysi innoituksen teksteihin arjesta ja ihmisistä.

– Osa teksteistä on hauskoja ja osa koskettavia. Yritin karsia kliseistä joulua pois ja keskittyä ihmisyyteen. Minulle ei ole pyhää alttaritaulu vaan esimerkiksi se pieni hetki, kun perhe istuu rauhassa iltapalapöydässä.

Rohkaisua ja rauhaa omannäköiseen jouluun

Pentikäinen toivoo, että kalenteri antaisi rauhaa ja rentoutta joulun odotuksen.

– Toivon, että kalenteri toisi saajalleen toivoa. Sellaista toivoa, että asioiden ei tarvitse olla täydellistä. Helposti ajatellaan, että jouluna asioiden olisi oltava toisin kuin normaalisti. Mutta joulu on joulu, vaikka se ei näyttäisi sisustuslehdeltä.

Pääkaupunkiseudun seurakuntien joulukalenteri on kerännyt vuosittain satoja lukijapalautteita. Monelle kalenterin avaaminen aamuisin on oma erityinen hetkensä:

Kalenterin äärellä olen käsitellyt hankalia asioita ja tunteita tämänhetkisessä elämässä, saanut lohtua ja uusia ajatuksia. Kiitos inspiroivasta, lohtua ja toivoa tuovasta kalenterista.

”Kalenteri sai vuoroin hymyilemään ja vuoroin pyyhkimään kiitollisuuden kyyneleitä poskilta. Aamuisin oikein odotin, mitä päivän luukun takaa paljastuu.”

Joulukalentereja postitetaan lähes 400 000 kappaletta adventin alla, 15.11. alkaen, Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten seurakuntien jäsenten koteihin. Ruotsinkieliset kalenterit jaetaan 26.11. ilmestyvän Kyrkpressenin välissä. Myös Nurmijärven, Kirkkonummen, Kouvolan ja Turun ja Kaarinan seurakunnat antavat joulukalenterin lahjaksi jäsenilleen. Kalenterista tehdään lisäksi pieni painos englannin, venäjän ja kiinan kielillä.

Lisätiedot:

Laura Vähäsarja