Seitsemän hakijaa haluaa kirkkoherraksi Olarin seurakuntaan

Olarin seurakunnan kirkkoherran virkaan tuli hakuajan päättymiseen 12.11.2021 klo 15 mennessä seitsemän hakemusta.

Virkaa ovat hakeneet

• Markku Elo
  • Petri Laitinen
  • Antti Malinen
  • Ari Oinas
  • Timo Waris
  • Kaisa Yletyinen
  • Heidi Zitting

Olarin kirkkoherran vaali on välillinen, eli seurakuntaneuvosto valitsee uuden kirkkoherran. Lähes kaikissa viimeaikaisissa pääkaupunkiseudun kirkkoherranvaaleissa tämä on ollut käytäntö.

Olarin kirkon sisäpiha.

Ennen vaalia Espoon hiippakunnan tuomiokapituli antaa seurakuntaneuvostolle lausuntonsa hakijoista tammikuussa 2022. Tämän jälkeen seurakuntaneuvosto valmistelee ja toteuttaa vaalin keväällä 2022. Kirkkoherra Mimosa Mäkinen toimii tuomiokapitulin nimeämänä vaalien valmistelijana. Seurakuntaneuvosto on asettanut vaalityöryhmän, joka suunnittelee vaalien viestintää ja valintaprosessin toteutusta.

Uusi kirkkoherra aloittaa virassaan 1.10.2022. Nykyinen kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja jää vanhuuseläkkeelle syyskuussa 2022. Kirkkoherra Viitapohja on johtanut Olarin seurakuntaa vuodesta 2009.

Olarin seurakunta on yksi Espoon seurakuntayhtymän kuudesta seurakunnasta. Olari on tiivis metroradan varrella ja meren läheisyydessä sijaitseva moderni kaupunkiseurakunta. Jäseniä seurakunnassa on 27 000 ja työntekijöitä 55. Seurakunta on tunnettu monipuolisesta jumalanpalveluselämästä, rikkaasta musiikkitoiminnasta ja uudenlaisesta työotteesta kauppakeskus Isossa Omenassa sijaitsevassa Chapple-tilassa.

Kirkkoherran virkaa voivat hakea papit, jotka ovat suorittaneet pastoraalitutkinnon ja seurakuntatyön johtamisen tutkinnon. Olarissa kirkkoherralta odotetaan osaamista mm. strategisessa johtamisessa, erilaisten kulttuurien huomioimisessa, asiantuntijoiden henkilöstöjohtamisessa ja viestinnässä. Tärkeänä pidetään myös, että kirkkoherra pitää kirkon sanomaa Jumalan rakkaudesta esillä rohkeasti ja monikanavaisesti.

Lisätiedot

Pilvi Keravuori, 050 4628 616, pilvi.keravuori@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä Espoon hiippakunnan tuomiokapitulin notaari

Mimosa Mäkinen, 050 303 7584, mimosa.makinen@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä Kauniaisten seurakunnan kirkkoherra, Espoon hiippakunnan nimeämä vaalien valmistelija

Salla-Maria Viitapohja, 040 513 0857, salla-maria.viitapohja@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä Kirkkoherra Olarin seurakunta