Tapiolan kirkon remontin valmistuminen siirtyy, joulukirkot vielä mahdollisia

Tapiolan kirkon peruskorjauksen valmistuminen siirtyy edelleen ainakin muutamalla viikolla. Joulunalusviikon tilaisuudet kirkossa joudutaan perumaan tai siirtämään muihin tiloihin. Jouluaaton hartauksien osalta on vielä mahdollista, että ne voitaisiin pitää Tapiolan kirkkosalissa.

Kuvassa jylhä, avara kirkkosali, jossa harmaat betoniseinät, tiilenpunainen lattia ja mustat penkit.

Peruskorjaus ei juuri muuta Tapiolan kirkon kirkkosalia. Kuva: Jukka Granström 2019.

Messut jatkavat Otaniemen kappelissa kirkon valmistumiseen saakka. Esbo svenska församlingin Kauneimmat joululaulut Tapiolan kirkossa 26.12. perutaan.

Peruskorjauksen piti valmistua lokakuussa 2021. Kirkon luovutus seurakuntayhtymälle on siirtynyt, sillä tarviketoimitusten viiveiden vuoksi peruskorjaus ei ole viimeistelyvaiheessa päässyt etenemään suunnitellusti. Koronapandemia on vaikuttanut laajasti rakennustarvikkeiden saatavuuteen. Joidenkin aliurakoiden valmistumista ovat hidastaneet työntekijöiden koronatartunnat. Töiden viivästymisen vuoksi myös viranomaiskatselmuksia on jouduttu myöhemmäksi.

Tällä hetkellä arvioidaan, että tilojen kalustus ja työntekijöiden muutto työtiloihin pääsee alkamaan ensi vuoden alussa. Viive saattaa vaikuttaa seurakunnan toiminnan käynnistymiseen ensi vuonna.

Tiedotamme muutoksista tarkemmin, kun aikataulut täsmentyvät.

Tapiolan kirkon peruskorjauksen perustiedot

Tapiolan kirkon peruskorjaus alkoi toukokuussa 2020 ja valmistuu vuodenvaihteessa. Kirkkorakennuksen ulkosivu on suojeltu asemakaavalla, samoin valtaosa sisätiloista. Korjaukset on tehty pääosin palauttavana, eli kaikki se on kunnostettu, mikä voidaan. Myös uudet rakenteet on toteutettu niin, että lopputulos kunnioittaa alkuperäisen suunnitelman henkeä.

Suurimmat muutokset tullaan näkemään 1990-luvulla rakennetussa toimistosiivessä, jonka käyttötarkoitus muuttuu remontin myötä.  Kirkon aulasta on tehty kulkuväylä avaamalla raitti ja kirkkorakennus myös Tapiolan keskustan suuntaan. Nykyisten toimistojen tilalle on rakennettu seurakuntakahvila ja nykyistä pienempi monitilatoimisto. Kirkkosalin ja seurakuntasalin muutokset on pidetty mahdollisimman vähäisinä.

Aarno Ruusuvuoren suunnittelema kirkko on rakennettu vuonna 1965. Edellinen laajempi peruskorjaus ja rakennuksen laajennus on tehty vuonna 1992.

Tapiolan seurakunnassa on noin 23 000 jäsentä ja seurakunta pyrkii palvelemaan kaikkia alueen asukkaita, joita on n. 40 000. Työntekijöitä on reilut neljäkymmentä. Tapiolan seurakunnalla on kirkon peruskorjauksen aikana väliaikainen toimitila Virsu Tapiolan keskustassa, ns. Kenkä-Tapion tiloissa. Myös Esbo svenska församling käyttää Tapiolan kirkon tiloja.

Tue Nov 30 15:34:00 EET 2021