Hautahaku helpottaa hautojen löytämistä Espoon viidellä hautausmaalla

Espoossa on avattu hautahakupalvelu osoitteessa hautahaku.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Mobiiliystävällinen Hautahaku on luotu helpottamaan Espoon seurakuntayhtymän hautausmaille haudattujen vainajien hautapaikkojen löytämistä.

Kuvassa on kynttilälyhtyjä hautakivien edessä illan hämärässä.

Kuva: Jukka Granström.

– Saimme Hautahaku-palvelun avattua Espoon osalta marraskuun alussa. Haussa on palautelomake ennen muuta sen korjaamista varten. Palautetta ei ole tullut tämän palvelun virallisen reitin kautta, mutta käytännön kohtaamisissa olemme saaneet todella paljon positiivisia kommentteja, Espoon seurakuntien hautaustoimen päällikkö Juha Ollila kertoo.

Hautahaussa on Espoon osalta noin 40 000 vainajan tiedot. Samanlainen hautahaku on ollut jo aikaisemmin käytössä Helsingissä ja se laajenee nyt kattamaan Espoon sekä Seinäjoen ja Vaasan seurakuntien hautausmaat. Kaikkiaan palvelusta löytyy nyt noin 478 000 hautapaikan tiedot.

Palvelusta voi etsiä hautapaikkaa syöttämällä verkkolomakkeelle ensin vainajan sukunimen. Hakukentässä sukunimi näkyy aina ennen etunimiä. Hakua voi tarvittaessa rajata syntymä- ja kuolinvuoden tai hautausmaan mukaan. Sovelluksen sisältämä karttapalvelu näyttää haudan sijainnin hautausmaalla.

Vainajan tietoja ei löydy hautahausta muutamissa poikkeustapauksissa. Näitä ovat tapaukset, joissa haudan hallinta-aika on päättynyt, tai mikäli hautauksesta on kulunut alle kuukausi aikaa, tai niiden vainajien kohdalla, joita ei ole hautakartan tietokannassa, kuten esimerkiksi kastamattomat lapset tai osassa historiallisia hautoja.

Hautahaku-verkkopalvelussa voi edelleen antaa palautetta sen toimivuudesta. Hakupalvelua pyritään kehittämään saadun palautteen pohjalta.

Espoon seurakuntayhtymällä on viisi hautausmaata

Kirkon hautausmaa sijaitsee Espoon keskuksessa Espoon tuomiokirkon ympärillä, Kappelin hautausmaa sen läheisyydessä Espoon siunauskappelin vieressä, Kellonummen hautausmaa Kellonummen kappelin vieressä, Gräsan uurnalehto Olarin kirkon vieressä ja Tapiolan uurnalehto Tapiolan kirkon vieressä.

Hautausmailla käyminen kuuluu monen espoolaisen jouluun

Erityisinä juhla-aikoina, kuten pyhäinpäivänä, jouluna, ja uudenvuodenpäivänä ja näiden aattoina hautausmaat ovat avoinna yleisölle läpi vuorokauden.

Kellonummen kappelilla vietetään jouluaaton hartautta perjantaina 24.12. kello 14 ja 15. Seurakunnan työntekijöitä on tavattavissa klo 12–16 keskustelua varten.

Espoon tuomiokirkonmäellä on jouluna liikenteenohjaus. Olarin kirkon ja hautausmaan parkkipaikan remontti on juuri valmistunut. Julkisen liikenteen yhteydet ovat myös hyvät osaan hautausmaista.

Fri Dec 17 08:00:00 EET 2021