Aattohartaudet kutsuvat Espoon kirkkoihin, hautausmaalle ja verkkoon

Jouluaaton sanoman ääreen voi pysähtyä Espoossa niin kirkossa, verkossa kuin ulkotilaisuuksissa. Jokaiselle löytyy tapa virittäytyä joulun tunnelmaan.

Lähikuvassa kuusen vieressä seisova tyttö. Hän pitää käsissään palavaa kynttilää. Kuva on tunnelmallinen.

Espoon seurakunnat tarjoavat jokaiselle sopivan ja turvallisen tavan päästä joulun sanoman ääreen jo toisena koronajouluna. Kuvituskuva. Kuva: Mikko Helminen.

Tuleva joulu on jo toinen koronajoulu. Viime vuonna kirkkojen ovet olivat pääkaupunkiseudulla kiinni ja tilaisuuksia toteutettiin verkon välityksellä. Tänä vuonna Espoon seurakunnat ovat valmistelleet joulua verkon lisäksi myös kirkoissa, kappeleissa ja ulkotiloissa vietettäväksi.

– Kirkkojen ovet ovat auki joulun viettoon, ja järjestämme tilaisuudet niin turvallisina kuin se tässä koronatilanteessa on mahdollista. Toivottavasti saamme, vaikkakin pienemmillä osallistujamäärillä, kokea yhdessä pyhää ja joulun juhlaa, toivoo kanttori Outi Noponen Leppävaaran seurakunnasta.

Perinteisiä jouluaaton aattohartauksia on tarjolla Espoon kirkoissa ja kappeleissa. Aattohartauksiin voidaan ottaa koronaturvallisesti 1/3 tilan enimmäismäärästä. Jouluaattona järjestetään myös monessa seurakunnassa Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksia. Yhteislaulutilaisuuksissa ei ole väkimäärärajoituksia, mutta kaikilta 16 vuotta täyttäneiltä edellytetään koronapassi. Espoon seurakunnat järjestävät aattona yli 50 erilaista jouluhetkeä.

Aattohartauksia myös lemmikeille ja taivasalla

Joulun sanoman äärelle voi pysähtyä myös taivasalla. Tapiolan kirkon uurnalehdossa on aattotilaisuudet perjantaina 24.12. klo 11, 12.30 ja 13.30. Espoonlahden seurakunta puolestaan järjestää aaton kynttilähartauden lemmikeille klo 15.30 Pakkasvuoren kesäteatterilla sekä hartaudet klo 11.30 Saunalahden amfilla ja klo 13 Tyrskyvuoressa. Tunnelmalliselle, omatoimisesti kierrettävälle joulupolulle pääsee Espoon tuomiokirkon ympäristössä 6.1. asti. Joulukertomuksen tapahtumien äärellä voi viivähtää niin lapset kuin aikuiset. Polun voi kiertää myös virtuaalisesti.

Myös omalta kotisohvalta voi seurata jouluaaton tilaisuuksia suoratoistojen kautta. Esimerkiksi Leppävaaran kirkon Jouluyön joululaulumessuaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Olarin kirkon Risteysmessua voi seurata aattoyönäLinkki avautuu uudessa välilehdessä klo 23 seurakuntien YouTube-kanavilta. Suoratoistetut tilaisuudet ovat nähtävissä lähetystä seuraavan kahden viikon ajan.

Kynttilän loistetta ja työntekijät tavattavissa hautausmaalla

Hautausmaa on monelle paikka, jossa käydään aattona sytyttämässä kynttilä omien rakkaiden muistoksi. Tänä jouluna Kellonummen hautausmaalla on työntekijöitä päivystämässä keskustelua varten klo 12–16. Aattohartaudet vietetään Kellonummen kappelissa klo 14 ja 15.

Joulun pyhien hankaliin tunteisiin ja suruun on saatavissa tukea. Keskusteluapua tarjoavat Espoon seurakuntien pappien päivystävät puhelimet. Papin puhelimet palvelevat myös pyhinä joka seurakunnassa klo 9–21Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

• Muutokset ovat mahdollisia koronatilanteesta johtuen. Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia. Mikäli koronarajoitukset tiukentuvat merkittävästi, niin jouluaaton tilaisuudet tarjotaan vähintään verkon välityksellä.

Joulu Espoon seurakunnissa

Kaikki joulun ajan tilaisuudet: Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Joulukirkot, aattohartaudet ja aaton kauneimmat joululaulut:

Jouluaaton tilaisuudet verkossa:

Wed Dec 22 13:39:59 EET 2021