Peruskorjattu Tapiolan kirkko otetaan vaiheittain käyttöön

Toiminta Tapiolan kirkolla alkaa messulla sunnuntaina 30. tammikuuta. Päivän aikana kirkkosaliin pääsee myös hiljentymään omassa rauhassa. Laajempi toiminta käynnistyy myöhemmin ja kirkon avaamiseen liittyviä juhlaviikkoja vietetään huhtikuun lopussa.

Kuvassa musta alttaripöytä harmaata betoniseinää vasten. Kuva Jukka Granström.

Kuva: Jukka Granström

Sunnuntaina 30.1.2022 seurakuntalaiset pääsevät ensimmäistä kertaa Tapiolan kirkkoon lähes kaksi vuotta kestäneen peruskorjauksen jälkeen. 6.2. alkaen messuun voi osallistua enintään 120 henkeä. Päämessuun voi osallistua myös seurakunnan Facebook-sivun suoran lähetyksen kautta ja messun jälkeen vietetään myös virtuaaliset kirkkokahvit.

Sunnuntaina 6.2. on messu ja kaksi lyhyempää messua klo 15 ja 18.

Sunnuntaina 13.2. on messu klo 10.00 ja lyhyt messu klo 15.00

Kirkkosaliin pääsee myös hiljentymään omaan tahtiinsa. Kirkko on avoinna sitä varten klo 15.30–17.30 ja klo 18.30–20.

Muu toiminta kirkolla käynnistyy myöhemmin, kun koronatilanne helpottuu ja viimeiset remonttiin liittyvät työt saadaan valmiiksi. Toiminnan käynnistymisestä ilmoitetaan erikseen verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja Kirkko ja kaupunki -lehdessä.

Peruskorjauksen viimeistelytyöt jatkuvat, juhlat huhtikuussa

Tapiolan kirkon peruskorjaus eteni pandemiasta huolimatta pitkään aikataulussa, mutta syksyllä alkaneessa viimeistelyvaiheessa on tullut eri syistä johtuvia viiveitä. Osa viimeistelytöistä on edelleen kesken ja niiden valmistumisen aikataulu täsmentyy lähiaikoina.

Tilanne näkyy myös kirkon käyttöönotossa. Ensi vaiheessa käyttöön otetaan kirkkosali.

Laajemmin käyttöönottoa juhlitaan huhtikuussa. Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka vihkii kirkon uudelleen käyttöön sunnuntaina 24. huhtikuuta. Kirkon juhlaviikkoja vietetään 18.4.–1.5.

Viiveiden jälkeen kirkkoherra Päivi Linnoinen iloitsee siitä, että nyt ollaan tässä pisteessä.

- Kirkon sydän on kirkkosali, jonne nyt pääsemme. Kevään aikana kirkolle avataan uusi Valo-kahvio, jonne pääsee Tapiolan keskustan puolelta. Toivon, että siitä kasvaa toinen kirkon sydän, Päivi Linnoinen sanoo.

Kirkkoa on remontoitu alueen kaikille ihmisille.
- Tapiolan kirkko on seurakuntalaisten ja alueen ihmisten kirkko. Unelmamme on, että nimenomaan seurakuntalaiset ja alueen ihmiset toimivat kirkon seinien sisäpuolella ja työntekijät kohtaavat alueen ihmisiä kirkon ulkopuolella,  Päivi Linnoinen kertoo.

2022-01-26 12:22:00.0