Espoon seurakuntien uusi metsäsuunnitelma tähtää metsän jatkuvaan kasvuun

Espoon seurakuntayhtymän metsiä Espoossa ja Kirkkonummella on hoidettu helmikuun alusta lähtien uudella tavalla. Tavoitteena on, että metsät pystyvät uudistumaan jatkossa luontaisesti. Metsäsuunnitelma vastaa seurakuntien uuden ympäristöjärjestelmän metsänhoidon periaatteita.

Sammaleista mäntymetsää, joka suojeltiin vuonna 2020. Kuva Esko Jämsä.

Velskolassa suojeltiin 50 hehtaarin metsäalue vuonna 2020. Kuva Esko Jämsä

Jatkuvan kasvun metsänhoito tarkoittaa sitä, että metsästä poistetaan suurimpia puita ja niiden paikalle syntyy luontaisesti uusia taimia.

- Tavoitteena on, että metsissä olisi jatkuvasti kaiken kokoisia ja -ikäisiä puita. Tähän pääseminen vaatii aikaa, sillä seurakuntayhtymän metsiä on tähän asti hoidettu niin, että puusto on ollut tasaikäistä, Juha Ollila Espoon seurakuntayhtymän kiinteistöpalveluista kertoo.

Metsäsuunnitelmassa täystiheitä metsiä uudistetaan harventamalla ja pieneltä osin myös pienaukkohakkuilla. Molemmilla tavoilla pyritään siihen, että metsä taimettuu luontaisesti. Nuoremmissa metsissä harvennetaan joko suurimpia puita tai poistetaan puita kaikista kokoluokista. Muutamilla alueilla luontaisen uudistumisen edellytykset ovat heikot, minkä vuoksi niille on vielä ehdotettu avohakkuuta, istutusta ja osalle myös puulajin vaihtoa. Näillekin alueille on tarkoitus jättää maisema- ja säästöpuita.

Vuonna 2020 suojellulle 50 hehtaarin alueelle Velskolassa ei ollut tarpeen tehdä uutta metsäsuunnitelmaa. Espoon seurakuntayhtymä on vuosien 2004−2020 aikana luovuttanut maa- ja vesialueitaan luonnonsuojelualueiksi yhteensä noin 195 hehtaaria, joista 53,4 hehtaaria on edelleen seurakuntien omistuksessa.

Juha Ollila kertoo, että uuden suunnitelman mukaisia toimia toteutetaan tänä talvena mm. Kellonummen hautausmaan lähistöllä. Vanhassa männikössä tehdään poimintahakkuita ja tiheää nuorta taimikkoa harvennetaan.

Kirkkolain mukaan metsää omistavalla seurakuntayhtymällä on oltava voimassa oleva metsäsuunnitelma. Espoon seurakuntayhtymän metsäsuunnitelman on tehnyt Eteläinen metsäreviiri Oy. Suunnitelmassa ovat mukana Espoon ja Kirkkonummen alueilla sijaitsevat metsätilat, joita on yhteensä 266 hehtaaria. Jatkuvan kasvun suunnitelma on myös taloudellisesti kannattava. Vuosien 2020-2029 metsätulojen arvioidaan nousevan 35 000 eurolla, koska metsän uudistamiskustannukset laskevat.

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi metsäsuunnitelman joulukuussa 2021. Se nojautuu Espoon seurakuntien ympäristöjärjestelmään, jonka mukaan seurakuntayhtymän metsiä hoidetaan menetelmillä, jotka ovat ekologisesti, kulttuurisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä.

Tue Feb 15 10:04:29 EET 2022