Walk in -terapia alkaa Espoossa – kynnyksetöntä apua 16–29-vuotiaille

Espoossa aloitetaan nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu Walk in -terapia maaliskuussa. Neljä Espoon tuomiokirkkoseurakunnan työntekijää ottaa vastaan tuen tarpeessa olevia ilman ajanvarausta tai lähetettä perjantaisin Viherlaaksossa 11.3. lähtien.

walk-in-keltainen-750x500.jpg

keltainen walk in -logo, jossa lukee Walk in -terapia

Espoon seurakunnat ovat päättäneet helpottaa osaltaan nuorten mielenterveyden tuen tarvetta, ja Espoon tuomiokirkkoseurakunta aloittaa tiloissaan ja henkilökunnallaan 16–29-vuotiaille tarkoitetun Walk in -terapian. Terapiaa tarjoavilla seurakunnan työntekijöillä on oman pohjakoulutuksen lisäksi terapia- tai psykoterapiakoulutusta. Lisäksi he suorittavat Lyhytterapiainstituutin tuottaman koulutuskokonaisuuden.

”Walk in -terapiassa on kyse kertaluonteisesta keskusteluavusta ratkaisukeskeisen terapian menetelmin, eli asiakas tulee yhteen tapaamiseen, jolloin pyritään haarukoimaan hänen tärkein ongelmansa, löytämään ratkaisuvaihtoehtoja ja palauttamaan asiakkaan uskoa parempaan tulevaisuuteen. Tarvittaessa asiakkaan kanssa pohditaan pidempiaikaisen tuen tarvetta”, Tuija Kuusinen kertoo.

Walk in -terapian vastaanottoaika on perjantaisin klo 13–16 niin, että vielä klo 16 voi tulla juttelemaan. Espoon tuomiokirkkoseurakunnasta on mukana neljä työntekijää. Kevään 2022 aikana vastaanottoja pidetään ajalla 11.3. –3.6.2022. Tapaamispaikka on Viherlaakson kappeli, jonne on hyvät julkisen liikenteen yhteydet niin Leppävaaran, Espoon keskuksen ja Pohjois-Espoon kuin Kauniaistenkin suunnalta.

Walk in -terapia on anonyymiä ja ilmaista. Siihen ei tarvita lähetettä eikä ajanvarausta. Vaikka se on kertaluonteista, asiakas voi halutessaan tulla uudelleen. Tällöin hänelle ei kuitenkaan taata samaa terapeuttia kuin edellisellä kerralla. Walk in ei kilpaile pidempien terapiamuotojen kanssa, vaan se on matalan kynnyksen nopeaa tukea. Usein jo se tieto, että on olemassa kynnyksetöntä keskusteluapua, vähentää itsemurhia ja huonovointisuutta.

Walk in -terapia toimii myös Helsingissä ja Tampereella. Vantaan ja Keravan seurakunnat ovat aloittamassa toimintaa.

Espoon seurakunnilla on vuosikymmeniset perinteet keskusteluavun tarjoamisesta. Perheasiain neuvottelukeskus sekä seurakuntien perhetyö ja diakonia tarjoavat osaltaan mahdollisuuden mieltä painavien taakkojen purkamiselle ja ratkaisujen etsimiselle elämän kriisitilanteissa. Walk in tuo tervetulleen, asiakkaan niin halutessa anonyymin lisän tarjontaan.

Viherlaakson kappeli, Viherkalliontie 2, 02710 Espoo

2022-02-16 10:34:33.0